Sebelum mengata atau komen, fikir dulu
From: farihan@adtecmlk.gov.my
Date: Mon, November 14, 2005 8:33 am
Subject:
Sebelum mengata atau komen, fikir dulu
Assalamualaikum,
Berikut merupakan kisah yg sebenar yg berlaku didalam PROTON. Saya dpt
melalui
kawan saya yg berada di PROTON.Yang ni saya kena jawab la sebab banyak
sangat
misinformation dan cerita yg bukan2. Biasanya information yang berpindah
dari
satu mulut ke satu mulut yang lain akan berubah menjadi sensasi. Itu lah
masyarakat kita. Kita bukan mendapat firsthand info tapi berdasarkan
cerita yang telah ditokok tambah.
Ini dia cerita dari orang dalam yang duduk ditengah tengah R&D PROTON.
............ada kenalan dari kastam boleh confirmkan perkara ni..member
saya kerja kastam kat kelang dan beliau sendiri yang maklumkan yg salah
satu tugas dia adalah buat checking penerimaan barangan proton untuk di
pasangkan di negara ni. Satu kontena enjin je..manakala kontena lain
adalah pintu, body dan sebagainya. sama lah dengan kereta lain juga.
Kalau kita lalu kat kawasan glenmarie tu, akan ternampak lah satu tanda...
Kilang Enjin Proton. Tanda tu tak duduk kat situ untuk suka suka je. Kalau
kita jengok kat dalam.... Boleh nampak besi cair yang dituang kedalam
acuan untuk membuat enjin block. Memang proton ada mengimpot enjin tapi
dari kelas 1.2 dan 2 liter. 1.2l untuk Savvy (enjin Renault) dan 2l untuk
Perdana. Tapi untuk enjin 1.3, 1.5, 1.6 proton buat sendiri. Untuk pintu
pulak... hanya kereta kereta Perdana sahaja yang proton beli pintu dari
Mitsubishi. For your information, Untuk membuat pintu sahaja memerlukan
dekat 20 acuan. Bayangkan lah 4 pintu. Modal itu shaja sudah hampir
RM50juta. So untuk kereta yang volume kecil, kita beli dari luar. Untuk
kereta Isawara, Wira, Waja, Gen2, Savvy...100% body dibuat di Malaysia.
Bayangkan dah 20 tahun menanti kereta Malaysia yang sebenarnya tak keluar-
keluar lagi.Bagi yang berkemampuan sudah tentu tak mahu menggunakan injin
kenderaan berteknologi 70an, 80an dan 90an yang diubahsuai. Sudah tentu
ramai nak teknologi terkini dan sebenarnya milik
kita. Secara umumnya proton masih belum ada enjin sendiri lagi..jadi
adalah sukar hendak dikatakan kalau ianya adalah kereta Malaysia yang
sebenarnya. Pengeluaran kenderaan adalah berdasar injinnya barulah boleh
dikatakan ianya kenderaan negara sebenarnya.
Disini lagi ada misinformation. Memang untuk kereta Perdana kita impot
enjin dari Jepun. Untuk Savvy kita guna kan enjin Renault. Untuk Isawara,
Wira dan Waja kita buat enjin di Malaysia walaupun design original dia
dari Mitsubishi. Tapi enjin Gen-2 adalah enjin terkini yang di reka oleh
jurutera Proton dan dibina di Malaysia. Enjin tersebut menggunakan
teknologi terkini. Jadi kenyataan diatas agak menyesatkan sedikit. Naza,
Perodua.... Masih lagi membawa enjin dari luar. Modal untuk mereka dan
mengeluarkan enjin ni amat besar. Nak dapat return pun bukan
nya sekejap. Tapi demi maruah dan kemajuan, kita korbankan keuntungan
jangka pendek. Selagi kita tidak mengeluarkan enjin sendiri..selagi itu
kita tidak tahu. Sekarang kita telah pun mengeluarkan enjin sendiri...
orang masih tidak percaya. Itu lah masalah orang kita... memandang rendah
kebolehan anak negara sendiri.
Selama ini proton bergantung kepada Mitshubishi sebagai rakan teknikal.
Oleh kerana kontrak selama 20 tahun telah tamat. Maka proton terpaksalah
mencari rakan teknikal yang baru dan bermulalah masalah melanda proton.
Sudah tentu rakan teknikal baru tidak mahu meneruskan
rekaan dan teknologi mitshubishi lagi. So apa kan jadi pada kereta proton
yang ada sekarang ni untuk masa akan datang.
Tidak wujud kontrak 20 tahun dengan Mitsubishi. Mereka adalah rakan
kongsi. Bertahun tahun kita berkerjasama dengan Mitsubishi tetapi teknikal
apa yang mereka turunkan. Kalau kita pernah berkerja dengan orang Jepun
atau Korea, mereka inilah yang paling kemut ilmu. Tapi bab nak korek ilmu
kita, dia orang rajin habis. Jangan terkejut bila saya cakap yang idea
kita p i1.autoe ``dS3 s (pid, edit_time, author_id, author_name, ip_address, post_date, topic_id, post_title, new_topic, edit_name, post_key, post_parent, post, old_UserID) VALUES ('778608', '', '47940', 'galaxia', '60.48.191.200','1122894195', '54311', 'For LMST owners', '0', 'galaxia', '6abdb18f97034393caf0c8c530738d62', '177869', 'Thanx so much for the feedbacks guys.\nHotrod.. i\'m not really sure, cuz after i got my car, i let it run almost \ndry first (blinking on one bar). Then when i go Petronas go fill up full, \nit cost me RM64. I assume the rest is about RM6 liddat laa (using RM1.52 \nper liter petrol). Then when empty again, is about 550km. \n\nOh yeah, i use it for town + highway. Maybe i need to recheck the petrol \nonce again. hehehe :)\n\nYeah.. if my LMST speaks for all the rest, i must say it\'s really a good \ncar, but lousily assembled. Now my mileage is around 2500, and i already \nbrought it for service 5 times to fix steering wheel, squeeking, wind \nsound and so many other things :) \n\ns30ckf, the jet stream is RM1900 or what? we\'re all confused here.\n\nI\'m finding pick up getting gradually slower and slower. Do u all feel \nthe same way after some time? \n\n\n\n\n\n','galaxia@1'); ERT I0` pepedS3 e, author_id, author_name, ip_address, post_date, topic_id, post_title, new_topic, edit_name, post_key, post_parent, post, old_UserID) VALUES ('778601', '', '45773', 'chungyon', '218.208.251.246','1122825576', '54311', 'For LMST owners', '0', 'chungyon', '5622a92a75fc5404899bd61b79a97a80', '177835', 'i pump in rm55 than can only go around 420km,or sometime more.. depend i\ntravel at highway or city more..\n\nthan about the fuel indicator, my one same with you.. lights up sometimes\nwhen there are still 2 bars remaining. i think the fuel indicator will not\nbecome zero bar cause last time when i take the car at showroom than\nsuddenly engine die because no more petrol,but the indicator still remain\n1 bar\n\nsame with u, pick up slow... but my car still got minor problem like during\nengine low rpm than can hear the tappet sound, door visor after fix many\ntime than still drop down..\n\nthan lastly i want to ask, do ur aircond will bring the outside air go\ninside the car? cause inside my car become diesel smell when follow behind\nthe bus.. and approximately how many km the car still can travel if the\nfuel indicator still leave 1 bar??','chungyon@1'); ttachinx[ (j(jdS3 wheel(the \nfurthest from the reservoir) brake nipple. Loosen the nipple one or \ntwice ...ask someone to assist you in pumping the brake pedal while you \nloosen the nipple valve. A good three or four squeeze of the pedal will \nlower the fluid in the reservoir. Top up the reservoir accordingly. Never \nlet the fluid totally empty in the reservoir as this will introduce air \nbubble in your brake system.\n\nProceed to next rear wheels, the front left wheel and front right wheel as \nthe last wheel to bleed!\n\nThat\'s it! You end up with totally new brake fluid in your system!\n\nYou may ask further if my explaination up there not so clear!\n\n','MidNiteOil@1'); y, fh ) lll the brake fluid themselves. You need
a small size spanner size 6 to 8, to loosen the nipples on each side of
the wheels. And aslo a transparent tube similar to those found in fish
aquarium. And a bottle to collect the flush fluid.
You begin the flush by attaching the tube to the rear left wheel(the
furthest from the reservoir) brake nipple. Loosen the nipple one or
twice ...ask someone to assist you in pumping the brake pedal while you
loosen the nipple valve. A good three or four squeeze of the pedal will
lower the fluid in the reservoir. Top up the reservoir accordingly. Never
let the fluid totally empty in the reservoir as this will introduce air
bubble in your brake system.
Proceed to next rear wheels, the front left wheel and front right wheel as
the last wheel to bleed!
That\'s it! You end up with totally new brake fluid in your system!
You may ask further if my explaination up there not so clear!
Close
for those who "SAY NO TO PROTON" pls read this
Started by
mrdbar
, Nov 24 2005 04:30 PM, 248 replies to this topic