Jump to content

Welcome to Autoworld Forum !

Sign In or Register to gain full access to our forums. By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Close
Photo

camner nak lajukan skit wave125


  • Please log in to reply

#1
obay

Posted 21 July 2007 - 09:26 AM

obay

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 66 posts
akum..
aku da mslh skit la.......aku dah pakai wave 125 dah 2 thn...dlm tempoh
setahun je aku pakai moto 2 dah slow....kalu naik 2 org bole meter bole
naik 80-90 je...kalu naik sorang 90 je kadang2 je naik 100...2 pun lambat
nak sampai 100...moto kris pun tak dapat kejar...so camner nak wat
ek...minyak itam aku tukar setiap 1000 km...

#2
TZ250

Posted 21 July 2007 - 09:36 AM

TZ250

    Road Warrior

  • Members
  • PipPip
  • 934 posts
mileage ? kalau dah cecah 20,000-30,000km, hantar bengkel untuk grind
valve. tukar plug. tab boleh lagi.....pakai tayar sotong, superman,
spiderman kekeke

#3
obay

Posted 21 July 2007 - 10:21 AM

obay

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 66 posts
mileage aku dah cecah 59,000 km....grind valve 2 pe??aku bukanya tau sangat
pasal motor ni....

#4
wave100R

Posted 21 July 2007 - 01:20 PM

wave100R

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 58 posts
KO anta kedai. cakap je grind valve paham la dier. pastuh suro jeh servis..

Nih sedikit modifikasi Klu nak kasi wave kamu power. Modifikasi nih bukan
modifikasi yg berat yg beri long term effect...

--> Porting head dier. Pastu polish ( klu tak reti, cakap kat kedai dier
paham )

---> Sporket belakang tuka. size 32 @ 33. 32 nih bagus untuk high way
user. Klu ko jenis suke main pick up +race kat red light ajeh amik 33..

--> Tuka carb Kriss. ( Yg ini tak pasti, ko tanyer pomen dulu. Carb kriss
ngan carb wave 125 mane lagi besar. Yg aku tau carb kriss lagi besar dari
carb wave 100. Tapi klu carb 125 wave lagi besa, ko cakap tuka carb TS125.
Tapi yg ini mmg besa . Takut minyk nnti gile2. ( so ko tanyer pomen tuh
dulu pasal carb kriss ngan carb 125 wave standed ).

--> Klu dah buat sume kat atas, tapi tetap tak puas hati, ko bole
porting / potong camshaft. ( Tapi yg ini dah kire modifikasi yg ganas
juga, kena pandai jaga muto la ) Tapi selalunyer klu dah buat mende yg
kat atas aku ckp nih, kat wave 100 pon bole jadi best. ko 125... lagi best
kot...

Klu tak puas hati jugak..........

---> rebore. Korek blok. masuk piston lagi besar.
Tapi modifikasi nih, dah kire berat. Maintainance meningkat. Muto akan
tak setahan muto standed.

Harap ini dpt bantu. Ko cakap kat pomen tuh, dier reti lerrr. Tapi wave
100 aku cume buat porting head pastu polish head then tuka carb kriss
pastuh tuka sporket belakang 33 ( standed 36 so turun 3 gigi. Wave S std
35, jadi turun 32 @33 la bes) dari top 100km/h dapat 120-130km/h. So
selamat mencuba...


( Tapi harus diingat, klu ko modify tetibaa top dapat 140km/h ( katakan ),
jgn ko asyik lenjan 140 km/h memanjang. bawak la 110km/h ke. Engine cub
tetap ade hadnya. Kite modify sikit2 hanya untuk kasi power sikit
disamping kurangkan stress engine pd kelajuan tertentu ( setting
sporket ). So aim kita bagi dier lebih power ngan top, supaya dpt maintain
pd speed yg kita selesa. Sekian )


#5
obay

Posted 22 July 2007 - 08:40 AM

obay

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 66 posts
thanks bro....tp semua yg ko cadangkan ni selamat ke ngan JPJ....pastu tak
rosakkan enjin moto aku ker....

#6
iwae405

Posted 22 July 2007 - 10:34 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
bang,JPJ tak dismantle ko nye enjin nk tgk ape yg ko sumat kt njin ko..
diorg tak bwak spanar la.diorg bwk ketas saman je..spana T8 pon xde.kalo
mod ringan2 tak rosak..
pot polish tu kete pon buat..lpas buat jd kow2...
port polish kategori langsung xde msalah la bagi aku.
cume nak buat leceh nak mmpos...

try la pkai injection set amik dr siam plak kalo nak test.aku bley oder..
1000+ gak la..(sorry for this non-helping reply)


#7
iwae405

Posted 22 July 2007 - 10:38 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
grind valve kasi compresion power sket...
compresion power,injin pon power..
kdg2 petrol campo ngan air sbbkan ko nye valve ade sopek sket2..
kalo sket2 xpe,kalo dah truk tuka valve la jwb die..
tp moto jrg jadi camni.
besenye aku bnyak tgk enjin generator yg jadi camni..




#8
wave100R

Posted 23 July 2007 - 06:01 AM

wave100R

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 58 posts
Lol kan aku dah tulis kat ctu. Takat porting head ngan polish head tuh tak
beri long term effect kat engine sebb dier modifikasi kecik-kecilan. . Ko
polish head padahal lagi bagus, kasi licin head ko daripada menggerutu.klu
macam ko korek blok buh piston beso, itu dah kire ganaz lain la. Yg bab
camshaft, tuh modifikasi yg sederhana la. Kena org pro je buat camshaft.
So aku cume sarankan

--> TUka carb Kriss / Ts125
---> Porting head. Lepas tuh suro polish
--> Disebbkan muto ko tuh da lama, mungkin valve sumbat ngan carbon
menybbkan compression bkureng. SO ko suro dier grind valve ( Nih wajib.
Buat ni dlu baru modify mende lain )
--> TUka sproket blakang kecik sket. 32 atau 33.
--> Klu tak puas ati jugak, baru suro dier porting camshaft. ( Tapi, ko
jugak kata, tak mau ade long term effectkan? )

( Tapi mcm aku kate td, ko tanyer dlu pomen pasal carb kriss ngan wave
125.) Alah, kawan aku cume wat porting head, polish. tuka sporket. Dier
dah puas ati. ( Expai jeh tuh )

Betol kate mereka. Jpj bawak surat saman saje. Carb pon lebih kurang sama
je. Yg jpj tangkap sape2 yg muto 125 cc tapi bubuh carb 500cc. Nmpk sangt
carb bapak beso. Klu takat Carb kriss ngan Ts125 nih, nmpk cam standed
sajew. Lagipon, blom ade dlm sejarah org kena roadblok tangkap sebb buat
modifikasi cam kat atas.



#9
iwae405

Posted 23 July 2007 - 10:48 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
die tak caye nih..
nk wat cmne org dlam forum ni sume men taip2 je.mne tau die nye profile
kan...
tp seikhlas hati aku gerenti ape yg wave100 ckp tu btol...
wat yg ringan2 sudey..

#10
wave100R

Posted 24 July 2007 - 01:29 AM

wave100R

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 58 posts
--> Owh amat2 teng-q. Kepada thread starter, klu kamu masih was2, bley
pegi www.malaysianbikers.com. Kat situ lagi ramai bikers. Advice yg aku
kasi tuh pown aku dpt dari pro2 kat sana. Dan dah cuba kat muto sendiri.
Orite saje...