#31
KLScoot
Posted 15 August 2009 - 10:03 PM
putrajaya hiway no jam, which motorcyclists want to use that lane? When nobody use, so nobody will maintain it..
Yep it's a bit of a vicious cycle or a bipolar situation. As u've said, when no one uses it, it failed to be maintained. When it's not maintained nobody uses it!!
#32
KLScoot
Posted 09 April 2010 - 12:53 PM
Saw this on somebody's facebook. How lives dangle precariously while on the road! Just a moment's inattentiveness or operating outside of the delicate bounds of prudence is all it takes for disaster to strike. Pls watch only at your own discretion. For adults only. Live footage with blood & gore can be disturbing! Be warned!
Disturbing bike accident on facebook
#33
AvPhantom
Posted 29 November 2010 - 05:21 PM
Hi,
Looking on quite a number of accidents happened involved m/cycle especially in big town like KL recently, any preventive measures to be taken by gahmen and motorcyclist to reduce such incidents?
Salam,
Memandangkan kejadian kemalangan membabitkan motosikal semakin menjadi2 sekarang terutama di bandar2 besar spt di KL, sila cadangkan apakah langkah pencegahan2 dari kerajaaan dan penunggang supaya insiden ini dapat di kurangkan?
Regards...
salam...dulu aku pakai moto.......aku salahkan keta bila eksiden atau kenderaan2 yg lebih besar....sekarang aku pakai keta...dan aku dapat rasa cam mana pula perasaan org yg ada keta....di bandar2 besar kenderaan lebih besar mengalami masalah jem yg teruk berbanding moto.......bagi si pemandu mereka tertekan dgn keadaan sedemikian rupa....jadinya daya fokus kurang..lagi satu, pandangan sekeliling pemandu kurang apabila berada didalam kereta atau kenderaan besar yg lain......moto yg laju agak sukar untuk dilihat oleh pemandu. pagi si pembonceng pula jika diperhatikan kemalangan banyak berlaku pada motosikal yg kurang penyelenggaraannya. brek, lampu belakang, signal, side mirror dan lain2 kurang diambil tahu oleh mereka..........yg pasti salah satu sebab diorang takda duit nak tukar......keadaan jalan juga salah satu penyebab. lubang, lampu jalan, papan tanda dan lain2..(molek kiranya datuk seri syaziman abu mansur tu g keja naik moto...baru dia tau keadaannya).......faktor cuaca juga jadi penyebab....saya dulu pakai motosikal. dari thai hingga johor dan semua tempat sy jelajah.....hanya menggunakan LC 135 je..tiap2 minggu balik kedah dari kl..yg pasti RM300 maintanance setiap bulan dihabiskan untuk menjaga aspek keselamatan motosikal. memang banyak kemalangan yg saya alami....tapi faktor penyelamat setiap kemalangan yg sy alami ialah aspek keadaan teknikal moto yg baik, memahami selok belok laluan yg dilalui, keadaan penunggang (helmet,kasut,jeket). yg pasti kita kena cek keadaan moto dan diri kita...selamat ke tidak..nak bawak laju biar bertempat....janganlah lorong faderal pun nk laju...tak kena gaya masuk longkang......dah banyak kali berlaku bagi mereka2 yg kurang sabar....yg terakhir barulah kita serahkan pada takdir yg menentukan...baca DOA sebelum bawak moto....yakinlah selamat jika semua teratur.
AveoPhantom
#34
wanida
Posted 01 December 2010 - 10:00 PM
salam...dulu aku pakai moto.......aku salahkan keta bila eksiden atau kenderaan2 yg lebih besar....sekarang aku pakai keta...dan aku dapat rasa cam mana pula perasaan org yg ada keta....di bandar2 besar kenderaan lebih besar mengalami masalah jem yg teruk berbanding moto.......bagi si pemandu mereka tertekan dgn keadaan sedemikian rupa....jadinya daya fokus kurang..lagi satu, pandangan sekeliling pemandu kurang apabila berada didalam kereta atau kenderaan besar yg lain......moto yg laju agak sukar untuk dilihat oleh pemandu. pagi si pembonceng pula jika diperhatikan kemalangan banyak berlaku pada motosikal yg kurang penyelenggaraannya. brek, lampu belakang, signal, side mirror dan lain2 kurang diambil tahu oleh mereka..........yg pasti salah satu sebab diorang takda duit nak tukar......keadaan jalan juga salah satu penyebab. lubang, lampu jalan, papan tanda dan lain2..(molek kiranya datuk seri syaziman abu mansur tu g keja naik moto...baru dia tau keadaannya).......faktor cuaca juga jadi penyebab....saya dulu pakai motosikal. dari thai hingga johor dan semua tempat sy jelajah.....hanya menggunakan LC 135 je..tiap2 minggu balik kedah dari kl..yg pasti RM300 maintanance setiap bulan dihabiskan untuk menjaga aspek keselamatan motosikal. memang banyak kemalangan yg saya alami....tapi faktor penyelamat setiap kemalangan yg sy alami ialah aspek keadaan teknikal moto yg baik, memahami selok belok laluan yg dilalui, keadaan penunggang (helmet,kasut,jeket). yg pasti kita kena cek keadaan moto dan diri kita...selamat ke tidak..nak bawak laju biar bertempat....janganlah lorong faderal pun nk laju...tak kena gaya masuk longkang......dah banyak kali berlaku bagi mereka2 yg kurang sabar....yg terakhir barulah kita serahkan pada takdir yg menentukan...baca DOA sebelum bawak moto....yakinlah selamat jika semua teratur.
u're absolutely rite bro..sometimes kemalangan motosikal boleh dielakkan jika penunggang berhemah dan bersabar ketika dijalanrya...pada hemat saya yg travel moto hari2 dari cheras-kl acapkali sy nampak penunggang yg tak hormat pengguna lain, cilok, pancung sesuka hati...naik seram dibuatnya...ada tu yg bawa bini kt belakang pun cam tunggang sorang diri...sabar sabar...
#35
SmallBug
Posted 21 April 2011 - 09:16 AM
Another reason : Tailgating between motorcyclists! Especially in town centre.
!