Jump to content

Welcome to Autoworld Forum !

Sign In or Register to gain full access to our forums. By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Close
Photo

2011 Triton 170hp


  • Please log in to reply

#31
AC19

Posted 05 April 2012 - 11:10 AM

AC19

    Road Warrior

  • Members
  • PipPip
  • 602 posts
QUOTE (cboys00 @ Apr 2 2012, 04:27 PM) <{POST_SNAPBACK}>
have make survey, maybe buy triton 2.5 (full spec) for safety.........


it depends what you want or your priority, most 4wd now came with airbags. there many choices now compared to 5 years ago when 4wd trucks, mostly, without or only with driver's airbag. good luck!

#32
cboys00

Posted 05 April 2012 - 04:28 PM

cboys00

    Member

  • Members
  • Pip
  • 16 posts
QUOTE (AC19 @ Apr 5 2012, 11:10 AM) <{POST_SNAPBACK}>
it depends what you want or your priority, most 4wd now came with airbags. there many choices now compared to 5 years ago when 4wd trucks, mostly, without or only with driver's airbag. good luck!


for your info, triton lite turbo 2.5 (in launching now) didnt have airbags... smile_angry.gif

sayang....

#33
jayraptor

Posted 06 April 2012 - 03:16 AM

jayraptor

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,070 posts
QUOTE (cboys00 @ Apr 5 2012, 04:28 PM) <{POST_SNAPBACK}>
for your info, triton lite turbo 2.5 (in launching now) didnt have airbags... smile_angry.gif

sayang....


Salam bro cboys00,

Sebelum kamu pilih Triton lite, boleh beritahu budget kamu berapa? Selain Triton lite baru, kamu boleh tengokkan sekali Triton 2.5L Auto terpakai rasa harga dalam lingkungan RM76k. Triton belum facelift lebih pendek tempat kargo, lebih mudah dibawa di kawasan bandar.

Isteri kamu lebih gemar manual atau auto? Rasa auto lebih sesuai untuk isteri kamu, mudah bawa siap boleh tumpukan lebih perhatian pada keadaan sekeliling. Saya cadangkan kamu bawa isteri pergi uji pandu, biar dia yang tentukan sendiri.

Handling Triton 4x4 auto asalkan x bawa laju, ok berbanding pickup lain. Ada ABS dan traction control. Minyak agak jimat sebab diesel, boleh dapat purata dalam 9km/L. Cuma daya pecut perlahan, lebih 13s+, x mampu kalahkan Satria 1.3 lama. Ruang tempat duduk memadai untuk 5 orang dewasa, agak selesa.

Selagi belum beli, boleh pergi buat test drive pickup lain sekali. X beli pun sekurang-kurangnya rasakan bagaimana dengan yang lain. Colorado, Dmax & Ranger baru akan mula dijual x lama lagi.

#34
cboys00

Posted 06 April 2012 - 09:23 AM

cboys00

    Member

  • Members
  • Pip
  • 16 posts
QUOTE (jayraptor @ Apr 6 2012, 03:16 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Salam bro cboys00,

Isteri kamu lebih gemar manual atau auto? Rasa auto lebih sesuai untuk isteri kamu, mudah bawa siap boleh tumpukan lebih perhatian pada keadaan sekeliling. Saya cadangkan kamu bawa isteri pergi uji pandu, biar dia yang tentukan sendiri.

Handling Triton 4x4 auto asalkan x bawa laju, ok berbanding pickup lain. Ada ABS dan traction control. Minyak agak jimat sebab diesel, boleh dapat purata dalam 9km/L. Cuma daya pecut perlahan, lebih 13s+, x mampu kalahkan Satria 1.3 lama. Ruang tempat duduk memadai untuk 5 orang dewasa, agak selesa.

Selagi belum beli, boleh pergi buat test drive pickup lain sekali. X beli pun sekurang-kurangnya rasakan bagaimana dengan yang lain. Colorado, Dmax & Ranger baru akan mula dijual x lama lagi.



bajet.......perlu tunggu beberapa bulan untuk genapkan 10% deposit.

isteri lebih suka manual kerana sudah biasa memandu menggunakan manual...

terima kasih nasihat jayraptor,

hujung minggu ini akan cuba kereta 4wd lain....

dalam tinjaun melalui pelbagai forum....dan bertanya kepada kawan yang membawa hilux, d-max, triton, kebanyakan jawapan tidak lari dari:

hilux ----too bumpy, resale value tinggi, lebih gagah

d-max---jimat minyak

triton ---kurang bumpy, rekaan terkini...

rumusannya, kami bercadang membeli triton 2.5 MT (full spec) kerana ciri keselamatannya berbanding dengan triton lite turbo atau triton 2.5 MT (standard)

Apakah pandangan bro jayraptor??

#35
jayraptor

Posted 10 April 2012 - 09:01 PM

jayraptor

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,070 posts
QUOTE (cboys00 @ Apr 6 2012, 09:23 AM) <{POST_SNAPBACK}>
bajet.......perlu tunggu beberapa bulan untuk genapkan 10% deposit.

isteri lebih suka manual kerana sudah biasa memandu menggunakan manual...

terima kasih nasihat jayraptor,

hujung minggu ini akan cuba kereta 4wd lain....

dalam tinjaun melalui pelbagai forum....dan bertanya kepada kawan yang membawa hilux, d-max, triton, kebanyakan jawapan tidak lari dari:

hilux ----too bumpy, resale value tinggi, lebih gagah

d-max---jimat minyak

triton ---kurang bumpy, rekaan terkini...

rumusannya, kami bercadang membeli triton 2.5 MT (full spec) kerana ciri keselamatannya berbanding dengan triton lite turbo atau triton 2.5 MT (standard)

Apakah pandangan bro jayraptor??


Kalau bini boleh bawa manual, lagi mudah sebab lebih banyak pilihan. Triton 2.5 full spec dengan lite gunakan platform & cab sama, tahap keselamatan lebih baik daripada Hilux, D-Max, Ranger/Fighter/BT50 lama, Storm. Asalkan tidak pakai untuk offroad atau naik cerun bagi mereka yang perlu naik turun Genting/Cameron, bolehlah pilih Triton Lite utk kegunaan di bandar.

Kelebihan Triton lite:
- Maintenance lebih murah 4x2, lebih jimat minyak.
- Rendah dengan lebih stabil, parking lebih mudah
- Ada banyak aksesori yang boleh membuatkan Triton Lite lebih menarik/gagah, rujuk majalah Motor Trader
- Boleh buat U-Turn lebih kecil daripada mana2 pickup lain. Triton full spec 5.6m radius atau 11.2m turning circle, Triton lite dengan track/lebar lebih kecil rasa boleh buat U-Turn dengan lebih baik.
- Boleh beli baru terus sebab harga berpatutan & munasabah.

Kelemahan Trion Lite cuma turbo & tuning lebih kurang berbanding Triton full spec. Daya pecutan & kuasa naik cerun tinggi kurang.

Saya baru saja uji pandu Chevy Colorado 2.8 Auto. Cukup power, cukup besar, cukup hebat. Best gila, siap rempuh bonggol, cuma suspension agak keras. Yang duduk belakang terasa sikit. Turning circle agak besar. Ruang dalaman lebih luas daripada mana2 kereta. Kamu ada masa pun pergi buat test drive kaw kaw. Sasaran seterusnya, Ford Ranger baru diikuti Dmax.

#36
br1

Posted 10 April 2012 - 09:18 PM

br1

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 2,825 posts
QUOTE (jayraptor @ Apr 10 2012, 09:01 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Kalau bini boleh bawa manual, lagi mudah sebab lebih banyak pilihan. Triton 2.5 full spec dengan lite gunakan platform & cab sama, tahap keselamatan lebih baik daripada Hilux, D-Max, Ranger/Fighter/BT50 lama, Storm. Asalkan tidak pakai untuk offroad atau naik cerun bagi mereka yang perlu naik turun Genting/Cameron, bolehlah pilih Triton Lite utk kegunaan di bandar.

Kelebihan Triton lite:
- Maintenance lebih murah 4x2, lebih jimat minyak.
- Rendah dengan lebih stabil, parking lebih mudah
- Ada banyak aksesori yang boleh membuatkan Triton Lite lebih menarik/gagah, rujuk majalah Motor Trader
- Boleh buat U-Turn lebih kecil daripada mana2 pickup lain. Triton full spec 5.6m radius atau 11.2m turning circle, Triton lite dengan track/lebar lebih kecil rasa boleh buat U-Turn dengan lebih baik.
- Boleh beli baru terus sebab harga berpatutan & munasabah.

Kelemahan Trion Lite cuma turbo & tuning lebih kurang berbanding Triton full spec. Daya pecutan & kuasa naik cerun tinggi kurang.

Saya baru saja uji pandu Chevy Colorado 2.8 Auto. Cukup power, cukup besar, cukup hebat. Best gila, siap rempuh bonggol, cuma suspension agak keras. Yang duduk belakang terasa sikit. Turning circle agak besar. Ruang dalaman lebih luas daripada mana2 kereta. Kamu ada masa pun pergi buat test drive kaw kaw. Sasaran seterusnya, Ford Ranger baru diikuti Dmax.


Chevy Colorado 2.8 Auto. - Kereta baik, tapi bila nak service - siapa boleh buat Naza? habis kereta di tangan dia orang!!! Spare parts ??? Ade stock, Tarak!!!! saya punya Captiva dah tungiu 1-2 tahun untuk spare parts sampai sekarang belum sampai!!!! Ingat baik baik kalau beli kereta baik ini - tapi kalau ade spare kereta atau untuk kereta spare - smile_thumbup.gif

#37
AC19

Posted 13 April 2012 - 02:36 PM

AC19

    Road Warrior

  • Members
  • PipPip
  • 602 posts
QUOTE (jayraptor @ Apr 10 2012, 09:01 PM) <{POST_SNAPBACK}>
cukup besar

ada ukurannya berbanding dengan trion 2.5 full specs?

#38
jayraptor

Posted 15 April 2012 - 01:43 AM

jayraptor

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,070 posts
QUOTE (br1 @ Apr 10 2012, 09:18 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Chevy Colorado 2.8 Auto. - Kereta baik, tapi bila nak service - siapa boleh buat Naza? habis kereta di tangan dia orang!!! Spare parts ??? Ade stock, Tarak!!!! saya punya Captiva dah tungiu 1-2 tahun untuk spare parts sampai sekarang belum sampai!!!! Ingat baik baik kalau beli kereta baik ini - tapi kalau ade spare kereta atau untuk kereta spare - smile_thumbup.gif


Good 1 br1.
Went to test drive Optima, Sportage, Sorento, Koup with friends. They give very limited test drive, only few hundred meters each before forcing us to turn back to showroom. Like no effort to sell at all, say got feel enough already. The cars are good but Nasa is terrible till test drive also wanted to count every drop of fuel. Should we punish these good cars because of awful distributor?

Chevy, they are more generous in test drive due to weaker demand though cars and tech are great, more advanced than comparable and sometimes better than Koreans and defeated Japanese makes. Too bad, not enough effort in bringing up this brand by Nasa.

Spare parts are made in Thailand, not sure Nasa will even bring in bulk parts since they let things go by themselves.


Hi AC19,

Interior wise, Colorado is way bigger than Navara and any other trucks. New Ranger probably comparable. Navara though it claimed to be biggest at one time, interior space allocation/arrangement is bad making much space wasted on its retro style interior. I find Triton and Hilux interior turn out to be bigger than Navara.

Go get some test drive, they are pushing hard to convince buyers with proper test drive unlike Kia.

#39
br1

Posted 15 April 2012 - 10:29 AM

br1

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 2,825 posts
Spare parts are made in Thailand, not sure Nasa will even bring in bulk parts since they let things go by themselves.


SURELY !!! They will NOT bring in, I propose if anyone want to buy a Colorado, get them to guaranteed or better still sign a letter to confirm that spares are confirmed to be available and will be made available failing so they will compensate for the lost of use for the car after 1 week , 2 week or 3 week???? Especially during warranty period, spares maybe available from out source but under warranty, we cannot buy and put into our car, 1st void warranty and also why must we buy and paid for it under warranty.

For some critical and also non critical parts that was claimed under warranty, I have been waiting for 1 - 2 years!!!!! car still running but dangerously risky!!! Now after warranty - still waiting ???? ever arrived - Gods know, maybe never or by the time arrived the company already no more to be found or not more the franchise holder of the car. This we have to go all the way back to GM but they dont care!!! GM have failed many times in Malaysia and this may be thier last final round and out they go off from Malaysia Market!!! forever?

So buyer - Seller to agreed, if buyer like this car and Seller are sincere and confident in providing service and spares - have a letter to confirm!!!! Do you think they dare to assured buyers on this balance 2S matter???

#40
cboys00

Posted 19 April 2012 - 08:19 PM

cboys00

    Member

  • Members
  • Pip
  • 16 posts
QUOTE (jayraptor @ Apr 10 2012, 09:01 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Kalau bini boleh bawa manual, lagi mudah sebab lebih banyak pilihan. Triton 2.5 full spec dengan lite gunakan platform & cab sama, tahap keselamatan lebih baik daripada Hilux, D-Max, Ranger/Fighter/BT50 lama, Storm. Asalkan tidak pakai untuk offroad atau naik cerun bagi mereka yang perlu naik turun Genting/Cameron, bolehlah pilih Triton Lite utk kegunaan di bandar.

Kelebihan Triton lite:
- Maintenance lebih murah 4x2, lebih jimat minyak.
- Rendah dengan lebih stabil, parking lebih mudah
- Ada banyak aksesori yang boleh membuatkan Triton Lite lebih menarik/gagah, rujuk majalah Motor Trader
- Boleh buat U-Turn lebih kecil daripada mana2 pickup lain. Triton full spec 5.6m radius atau 11.2m turning circle, Triton lite dengan track/lebar lebih kecil rasa boleh buat U-Turn dengan lebih baik.
- Boleh beli baru terus sebab harga berpatutan & munasabah.

Kelemahan Trion Lite cuma turbo & tuning lebih kurang berbanding Triton full spec. Daya pecutan & kuasa naik cerun tinggi kurang.

Saya baru saja uji pandu Chevy Colorado 2.8 Auto. Cukup power, cukup besar, cukup hebat. Best gila, siap rempuh bonggol, cuma suspension agak keras. Yang duduk belakang terasa sikit. Turning circle agak besar. Ruang dalaman lebih luas daripada mana2 kereta. Kamu ada masa pun pergi buat test drive kaw kaw. Sasaran seterusnya, Ford Ranger baru diikuti Dmax.



Terima kasih kepada semua yang sudi menaip penerangan yang teliti.... jutaan terima kasih