Why So Many Motorcycle Accident Nowadays?
#1
Posted 05 February 2009 - 08:25 AM
Looking on quite a number of accidents happened involved m/cycle especially in big town like KL recently, any preventive measures to be taken by gahmen and motorcyclist to reduce such incidents?
Salam,
Memandangkan kejadian kemalangan membabitkan motosikal semakin menjadi2 sekarang terutama di bandar2 besar spt di KL, sila cadangkan apakah langkah pencegahan2 dari kerajaaan dan penunggang supaya insiden ini dapat di kurangkan?
Regards...
#2
Posted 05 February 2009 - 09:22 AM
Looking on quite a number of accidents happened involved m/cycle especially in big town like KL recently, any preventive measures to be taken by gahmen and motorcyclist to reduce such incidents?
Salam,
Memandangkan kejadian kemalangan membabitkan motosikal semakin menjadi2 sekarang terutama di bandar2 besar spt di KL, sila cadangkan apakah langkah pencegahan2 dari kerajaaan dan penunggang supaya insiden ini dapat di kurangkan?
Regards...
This is malaysian calture. Thread any road (regardless of kampung road, highway, low-way or whatever way you call it like track).
So its very sad case for those that drive very carefully but life is threatening by those that doesn't treasure their life...
not only motorbike, bus, car...lorry driver all the same also.
#3
Posted 05 February 2009 - 10:47 AM
Looking on quite a number of accidents happened involved m/cycle especially in big town like KL recently, any preventive measures to be taken by gahmen and motorcyclist to reduce such incidents?
Salam,
Memandangkan kejadian kemalangan membabitkan motosikal semakin menjadi2 sekarang terutama di bandar2 besar spt di KL, sila cadangkan apakah langkah pencegahan2 dari kerajaaan dan penunggang supaya insiden ini dapat di kurangkan?
Regards...
antara langkah2 pencegahan yang terfikir dari kepala ku yang kurang bijak ini
1) Mewajibkan pemakaian VEst pantulan cahaya....
( nie dari pengalaman sendiri.. sebelum nie, menunggang, tak pernah menggunakan Vest pantulan cahaya, kereta/lori/bus..dengan suka sukinya membelok tanpa memberi sebarang insyarat, memotong barisan tanpa melihat kebelakang... bila berlaku kemalangan.. alasan yang selalunya keluar dari mereka.. " mana saya nampak awk" " " tetiba jer awk ada kat belakang tu ", kan sedih tu... padahal kita da menunggang secara berhati-hati dan berhemah...yang menanggung sakit, kita juga...)
kesan dari penggunaan VEst pantulan cahaya...Kenderaan lain lebih Alert dengan kehadiran kita (penunggang motosikal)....
2) Baik pulih keadaaan jalanraya kita
seperti yg kita semua sedia maklum, keadaan jalanraya kita di Malaysia nie amat2lah mendukacitakan... hari nie lalu jalan yang sama ok, esok lalu, tau2 da ada lubang...manalah tak tertonggeng....
(p/s: yang tak paham kan.. napa jalan tu da siap tar... jalan da cantik, takder lubang, takder masalah, pehtu baru terpk nak korek jalan tu???? nak pasang kabel n so on.. napa tak leh dibuat sebelum jalan tu di tar??? contoh yang kowang bleh tgk, kat jalan pudu ulu menghala ke jalan
3) Lori sampah
Perlu ada tindakan dari pihak yang berkenaan kerana, kebanyakan motor2 yang terlibat dalam kemalangan nie, boleh kata 40% sebab tergelincir adalah kerana air dari lori sampah meleleh di atas jalan...antara jalan2 yang sentiasa ada lelehan air sampah nie
a) bulatan batu caves
bulatan kg. pandan
c) Highway DUKE
PErtanyaan kepada sesiapa yang berkenaan : Tak bolehkah air nie ditampung dalam satu tabung khas dalam lori sampah berkenaan @ tak bolehkan air nie dilepaskan di tempat yang sepatutnya sebelum sesebuah lori sampah tu bergerak diatas jalan raya..???
4) Penggunaan Lorong motor
Kerap kali kalau lalu federal highway tu, kita boleh lihat motor tidak menggunakan lorong motor...kenapa??? tak cukup selesakah lorong motor yang disediakan? atau terlampau besar sangatkah motor anda hingga tak boleh menggunakan lorong motor??? bagi sy, ini berkaitan dengan sikap penunggang itu sendiri...accident kalu, sendiri tanggung laa...
(p/s: tapi kalo ke putrajaya, anda semua ada menggunakan lorong motornya ka??? )
itu jer la dulu kot...kalo ada lagi , nanti aku tambah okies...
salam...
regard,
adzha mss
#4
Posted 05 February 2009 - 11:54 AM
1) Mewajibkan pemakaian VEst pantulan cahaya....
( nie dari pengalaman sendiri.. sebelum nie, menunggang, tak pernah menggunakan Vest pantulan cahaya, kereta/lori/bus..dengan suka sukinya membelok tanpa memberi sebarang insyarat, memotong barisan tanpa melihat kebelakang... bila berlaku kemalangan.. alasan yang selalunya keluar dari mereka.. " mana saya nampak awk" " " tetiba jer awk ada kat belakang tu ", kan sedih tu... padahal kita da menunggang secara berhati-hati dan berhemah...yang menanggung sakit, kita juga...)
kesan dari penggunaan VEst pantulan cahaya...Kenderaan lain lebih Alert dengan kehadiran kita (penunggang motosikal)....
2) Baik pulih keadaaan jalanraya kita
seperti yg kita semua sedia maklum, keadaan jalanraya kita di Malaysia nie amat2lah mendukacitakan... hari nie lalu jalan yang sama ok, esok lalu, tau2 da ada lubang...manalah tak tertonggeng....
(p/s: yang tak paham kan.. napa jalan tu da siap tar... jalan da cantik, takder lubang, takder masalah, pehtu baru terpk nak korek jalan tu???? nak pasang kabel n so on.. napa tak leh dibuat sebelum jalan tu di tar??? contoh yang kowang bleh tgk, kat jalan pudu ulu menghala ke jalan
3) Lori sampah
Perlu ada tindakan dari pihak yang berkenaan kerana, kebanyakan motor2 yang terlibat dalam kemalangan nie, boleh kata 40% sebab tergelincir adalah kerana air dari lori sampah meleleh di atas jalan...antara jalan2 yang sentiasa ada lelehan air sampah nie
a) bulatan batu caves
bulatan kg. pandan
c) Highway DUKE
PErtanyaan kepada sesiapa yang berkenaan : Tak bolehkah air nie ditampung dalam satu tabung khas dalam lori sampah berkenaan @ tak bolehkan air nie dilepaskan di tempat yang sepatutnya sebelum sesebuah lori sampah tu bergerak diatas jalan raya..???
4) Penggunaan Lorong motor
Kerap kali kalau lalu federal highway tu, kita boleh lihat motor tidak menggunakan lorong motor...kenapa??? tak cukup selesakah lorong motor yang disediakan? atau terlampau besar sangatkah motor anda hingga tak boleh menggunakan lorong motor??? bagi sy, ini berkaitan dengan sikap penunggang itu sendiri...accident kalu, sendiri tanggung laa...
(p/s: tapi kalo ke putrajaya, anda semua ada menggunakan lorong motornya ka??? )
itu jer la dulu kot...kalo ada lagi , nanti aku tambah okies...
salam...
regard,
adzha mss
antu has spoken anyway I do agree with adzha view...but make sure next time on long trips , u don't follow me too close mate--------------->please maintain a safe distance...
#5
Posted 05 February 2009 - 12:27 PM
looo... nie ker nick name abg kesayangan aku nie??? ngeh ngeh ngeh... mangap broo ... lengkali tak buat lagii.....
#6
Posted 05 February 2009 - 02:40 PM
car drivers also keen to weave between moving traffic, often without using signal lights
and worse is when they cut in in front of m/cyclists and brake out of a sudden.
#7
Posted 05 February 2009 - 03:30 PM
car drivers also keen to weave between moving traffic, often without using signal lights
and worse is when they cut in in front of m/cyclists and brake out of a sudden.
..and i give them d middle finger Disc. Bawak keter mcm sial. Bikers pun nak idup jugak.
#8
Posted 10 February 2009 - 08:23 AM
your sharing/toughts were excellent!!
some ppl said to avoid bike entering city centre during certain period of time, do all of you agree?
#9
Posted 10 February 2009 - 12:17 PM
your sharing/toughts were excellent!!
some ppl said to avoid bike entering city centre during certain period of time, do all of you agree?
thanks bro... itupon cakap dari pengalaman....slalunya kena camtu laa....
Pasal halangan motosikal memasuki BAndar.....
Kita tgk dari segi rasionalnya...
KERETA @ Motor @ BAS @ lori @ teksi @ basikal?? yang mana satu yang patut disekat masuk kedalam kawasan bandar pada waktu2 tertentu...
dari pandangan diriku ini....
rasanya.. alang2 nak sekat Motorsikal masuk ke bandar, Baik sekat jer sumer kenderaan masuk kebandar...
rasanya selesai masalah kesesakan lalulintas dalam bandar...tapi kena pastikan pengankutan dalam bandar yang disediakan perlulah efisyenn...
contohnya menyediakan trem ( ala.. macam trem kat bukit melawati n kat dalam zoo tu,pakai trektar tu tarik jer 10 gerabak sekali jalan ... Nie boleh digunakan antara kawasan Jalan TAR - jalan chow kit - Jalan Bukit Bintang - jalan ampang n mana2 kawasan yang dirasakan perlu..
LRT,Monorel,STAR,Putra,komuter plak, menjadi pengankutan diantara kawasan letak kereta ke dalam kawasan bandar.tapi dalam masa yang sama perlulah menyediakan tempat letak kereta dikawasan luar bandar sebelum kawasan larangan kenderaan bermotor boleh dijalankan.....nie menunggu bus pon makan masa 15min-20min, menunggu Lrt plak, no komen laa... yang nak naik 100 org, sediakan tren untuk 10 org ( nie contoh jer.. )
Dan dari segi keselamatan plak, Polis Peronda skarang nie kan da menggunakan ELEGen @ Moto BeSau (teruja tol tgk motor tu laa.. )
Dari segi Penghantaran surat plak, rasanya ari tu ada baca dalam paper, posmen dalam Kolumpo nie menggunakan Basikal...Rasanya tak jadi masalah gak kot..
DAri segi penghantaran Cepat plak, Mungkin bleh ada satu distribution center dalam Kolumpo nie... Jadi, Bila malam, Lori akan Loading barang, Bila siang baru buat delivery....pakai beskal gak..
( ngeh ngeh ngeh.. mesti banyak komen dari rakan2 nie..) hihihh
jadi.. kesimpulan nya, benda tu boleh dilaksanakan tapi perlulah ada pelan tindakan menggantikan kenderaan yang dilarang masuk tu...
kalo takboleh buat, maka dengan ini, patik membantah sekeras2nya cadangan tersebut...
regard,
adzha mss
#10
Posted 11 February 2009 - 12:49 PM
klu la ada track disetiap negeri or daerah, sekurang2 kita leh lah lepas gian atas track tu... pastu kat jalan raya kita bawak la leklok... pelan2 n bersopan santun.... tak la mebesit membabi buta... silap2 babi yg buta pun tak buat camtu...