Jump to content

Welcome to Autoworld Forum !

Sign In or Register to gain full access to our forums. By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Close
Photo

Berhati-hati Dengan Work Shop Panel Insurans Anda


  • Please log in to reply

#1
dialova

Posted 13 December 2008 - 12:13 PM

dialova

    1st Gear

  • Members
  • 1 posts
saya mengalami kemalangan jalan raya pd awal bulan sept 2008 dan telah menghantar kereta saya ke panel insuran.
apa yg amat menyedihkan saya work shop berkenaan tidak menukar spare part kereta saya seperti yg di senarai kepada pihak insuran. kebanyakkan part hanya direpair tidak spt yg dinyatakan part baru. saya telah menghubungi pihak insuran dan mereka telah menyuruh saya hantar kembali kereta itu ke workshop itu kembali,hati saya telah tawar untuk ke situ. dan tidak mustahil mereka akan cuba tukar part kereta saya yg lain nanti pula. saya pohon kepada sesiapa diantara anda jika ada cadangan apakah jalan terbaik untuk saya selesai masalah ini . sad.gif

#2
BridgestoneRE711

Posted 14 December 2008 - 01:39 AM

BridgestoneRE711

    Hot Rod

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 12,174 posts
QUOTE (dialova @ Dec 13 2008, 01:13 PM) <{POST_SNAPBACK}>
saya mengalami kemalangan jalan raya pd awal bulan sept 2008 dan telah menghantar kereta saya ke panel insuran.
apa yg amat menyedihkan saya work shop berkenaan tidak menukar spare part kereta saya seperti yg di senarai kepada pihak insuran. kebanyakkan part hanya direpair tidak spt yg dinyatakan part baru. saya telah menghubungi pihak insuran dan mereka telah menyuruh saya hantar kembali kereta itu ke workshop itu kembali,hati saya telah tawar untuk ke situ. dan tidak mustahil mereka akan cuba tukar part kereta saya yg lain nanti pula. saya pohon kepada sesiapa diantara anda jika ada cadangan apakah jalan terbaik untuk saya selesai masalah ini . sad.gif


ok . thanks for informing.
• MacBook Black • Apple Wireless Mouse • iPod Touch • Sennheiser HD212 Pro • Koss 75 • FiiO E3 • WD MyBook Home 500G • Wacom BamBoo • V-Sound VS-R04 IEM • Intel Core2Quad • Samsung 2233sw • Nvidia Quadro FX5500 • Panasonic Lumix FX01 • Fiio E5 •

#3
jigc

Posted 14 December 2008 - 02:55 AM

jigc

    Fast & Furious

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,305 posts
http://nccc.org.my/i...a...s&Itemid=41

isi borang and bawa dia ke tribunal angry.gif
大马地丰灵盛,何为落人后尘?
wira: as stock as possible...

my mech is here!!


#4
bOROi

Posted 15 December 2008 - 12:36 PM

bOROi

    Fast & Furious

  • Members
  • PipPipPip
  • 1,173 posts
QUOTE (jigc @ Dec 14 2008, 02:55 AM) <{POST_SNAPBACK}>
http://nccc.org.my/i...a...s&Itemid=41

isi borang and bawa dia ke tribunal angry.gif



Boleh cuba la dengan tribunal tu, tapi pada pandangan saya kes ini maybe ada poblem siket..........Kereta u punya, tapi bila direpair oleh bengkel tu, bayaran untuk repair tu dibuat oleh Syarikat Insuran u, ini bermakna contract adalah antara pemilik bengkel tu dengan Syarikat Insuran bukan dengan u...jadi maybe ada masalah untuk u buat claim. Tapi kalau Syarikat Insuran tu yang buat tuntutan, maybe boleh berjaya.....Tapi tau tau je lah...Panel Woksyop selalu dah kawtim ngan Syarikat Insuran takkan diarang nak sue...Walau bagaimana pun go ahead buat tuntutan tu, kot kot saya salah tafsir....
Myah United Rules!!!!

#5
zek435

Posted 09 January 2009 - 11:39 AM

zek435

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 64 posts
En. Dialova,

nak share pengalaman saya menghadapi masalah yang sama. Lepas accident ... bengkel repair mengunakan part terpakai (termasuk part body / pintu kereta) walaupun jumlah claim sama harga satu kereta iswara baru. Saya ambil gambar sebelum kerja cat dibuat dan buat complain secara bersurat mengenai ketidak puasan hati saya ... dan lampir gambar sekali. Dalam surat tu .. saya katakan kalau pihak insuran tidak mengambil tindakan sewajarnya .... saya akan majukan perkara ini kepada Biro Perantaraan Insurans (Insurance Mediation Bureau). Sila rujuk policy anda ... alamat biro berkenaan ada dalam polisi. Kemudian saya buat appointment jumpa pengurus syarikat insurans ( sebelum tu ...call eksekutif yang incharge .. macam pro kepada bengkel). Pengurus Insurans tersebut panggil pengurus bengkel dan satu perbincangan 3 pihak dibuat. Penyelesaiannya ... bengkel beli kereta saya pada harga pasaran (mungkin nak tutup kes pakatan antara insurans dengan bengkel kot)

So ... saya cadangkan ... kalau nak proceed ...buat secara rasmi. Aduan, dalam kes ini kepada Biro Perantaran Insurans (satu jabatan dibawah bank negara malaysia) bukan tribunal pengguna. (Nota : mungkin biro ini telah disatukan dibawah biro lain iaitu Financial Mediation Burreau / Biro Perantaraan Kewangan, juga bawah BNM).

Harap you berjaya.

Zek.

#6
der

Posted 09 January 2009 - 11:54 AM

der

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 75 posts
bro zek,

timakasih atas penjelasan anda , amat membantu saya.. keta saya dalam bengkel..rase macam kena tebusan pulak..

jadik,, saya ambil list of brg yg ditukar dan amik gambar lepas tu kalau tak pusa ati hantar surat kat biro Pengantar.

lagi satu nak tanya, kalau panel claim 10k tapi Adjuster/insurance bagi 6.9k.. camne nak tau brg yg tak dapat ditukar tu elok lagi atau tidak?

tima kasih



guide the machine dont fight the machine, diminishing abrasives

#7
alldisc

Posted 09 January 2009 - 12:34 PM

alldisc

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 2,705 posts
proses tuntutan insurans sebenarnya tidak begitu komplikated tetapi ramai orang yang tidak mengetahui bagaimana.

saya adalah seorang adjuster berlesen, dan pernah berkhidmat dalam bidang motor claim selama 7 thn. berikut adalah proses tuntutan.

1.pemilik submit dokumen.

2. insurans melantik adjuster untuk menilai taksiran kerugian memandangkan pihak insurans bukan pakar dalam pembaikan.

3. dalam usaha mendapatkan bayaran tertinggi, maka pihak workhsop akan cuba mengaburi pihak insurans dan adjuster dengan mengatakan jumlah yang diperlukan tinggi.

4. ini adalah langkah yang diambil oleh adjuster ketika membuat taksiran.
i) komponen yang rosak akan ditukar. kerosakan kecil yang boleh dibaiki, akan dibaiki. contohnya kemik pada fender.
ii) sekiranya kereta berusia bawah 5 tahun, maka workshop wajib tukar alat ganti baru yang asli.
iii) bagi kereta berusia 5 thn ke atas, pihak insurans akan mengenakan syarat betterment, dalam erti kata lain bahagian yang perlu dibayar oleh pemilik. ini kerana
- jika kereta berusia 8 tahun, maka tidak adil untuk insurans memberikan komponen baru, cthnya lampu. atau absorber.
- jika tidak dibuat begini, maka dengan kemlangan kecil pun kereta akan dikira total loss.
iv) nilai betterment hanya diambil dari spare part dan bukan upah dan dikira seperti berikut
- kereta berusia 5 thn - 15%
- 6 thn - 20%
- 7 thn - 25%
- 8 thn 30%
- 9 thn 35%
- 10 thn 40%

cth diberikan ialah dalam sebuah claim di mana adjuster bersetuju insurans membayar sejumlah RM13,000 bagi tujuan pembaikan. kereta ialah sebuah proton wira berusia 7 thn. sekiranya nilai spare part ialah RM10,000, maka insurans akan tolak 25% dari nilai spare part, yakni RM2,500. workshop akan tukar alat ganti baru sekiranya owner bersedia mengeluarkan jumlah yang dimahukan.

v) sekiranya owner tidak mahu membayar nilai betterment, maka pihak insurans dan workshop berhak untuk menggantikan komponen baru dengan komponen alternatif (terpakai atau gred B/C) dengan nilai yang sama.

vi) syarat ini ada dinyatakan di dalam polisi insurans biarpun sedikit kabur dan menjadi piawaian bagi semua bengkel pembaiki kenderaan yang memegang lesen PIAM.

5. syarat pembaikan bagi bengkel dan insurans ialah mengembalikan kenderaan pada keadaan sebenar ketika sebelum perlanggaran dan kebiasaannya mereka berjaya memenuhi kehendak ini tanpa masalah.

6. pembayaran bagi pembaikan adalah tertakluk pada nilai disiinsuranskan (sum insured) kenderaan terbabit.

jika sum insured adalah lebih rendah dari sepatutnya, maka pihak insurans akan membayar secara pro rata untuk pembaikan. ini juga dibenarkan oleh bank negara.

contohnya
nilai sebuah proton waja tahun 2004 ialah RM30,000. tetapi owner mahu sum insured cuma RM20,000.

jadi dalam kes tuntutan, maka pembayaran cuma dibuat 2/3 saja (atau 20,000 bahagi 30,000).

bila jumlah dibayar insurans kurang, maka pihak bengkel pula akan melakukan yang perlu untuk cover semula jumlah tersebut cthnya sebuah pintu waja berharga sekitar RM500 tetapi bengkel mungkin menggunakan yang terpakai dengan harga RM150.

utk maklumat lanjut, sila hubungi saya. kita mungkin buang masa jika pergi ke tribunal tuntutan pengguna tanpa mengetahui apakah hak kita yang sebenarnya.

#8
alldisc

Posted 09 January 2009 - 12:36 PM

alldisc

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 2,705 posts
by the way, u posted the topic in the wrong place and without using english as apropriately. i know u are desperate, but please be fair and wise in using this forum.

just a friendly reminder from me. biggrin.gif

#9
der

Posted 09 January 2009 - 12:40 PM

der

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 75 posts
thans alldisc..

If it's my fault sorry my bad.. still new to the forum so I'm adjusting to it......


anyways thanks for the tips..

hope the mod can change to the correct location..

sorry about the language tho......


guide the machine dont fight the machine, diminishing abrasives

#10
2cents

Posted 10 January 2009 - 05:38 PM

2cents

    Veteran

  • Members
  • PipPip
  • 107 posts
alldisc, thanks for the great info!

I have a few further questions, that had been going on in my mind before and may had been posted before, however no one had enlighten me. Hope you could spare the time! Many thanks in advance.

Let's take a Toyota Camry 2.0E new as basis of discussion:
Car new in Langkawi - RM 84,519.61
Car new in M'sia - RM 141,109.10

Different about RM56K.

Here is the case, assuming that car is 3 months old in m'sia, and had a bad accident.
The sum of all the spare parts of the whole car is only RM84,000 (after all the car sell for 84k without tax in langkawi), where as a person will / might / likely insured the car for at least rm140k. The rest of the car is insured for gov tax, not for a valid tangible item (or parts) in the car.

The thing is the insurance company is very unlikely to declare "Total" or "Beyond Economic Repair", even though the car might have been in a very bad accident? Cos if change every single spare part there is, it is still cheaper than the RM140K market value that ins co. have to pay?

I have always wonder about this part, and especially, say in the case of serious accident, the workshop will jack up price, say change everything, and spare parts come up to rm65k(!!) (75% of the original car price without tax) and then proceed to mark up the bill to say rm100k~110K, for the ins co, still cheaper than paying than rm140k right? so, it still tend to side with the workshop to agree to a repair. Is things as how I imagine it? And for this reason, the bengkel and tow truck is such aggressive at arriving at accident scene, cos such is the lucrative side of the business. In many other country where safety is look upon with up most regards, a car at 75% replacement might be declare a "Total"???

I am not implying any collusion of workshop with adjuster, ins co. etc. Just purely from money point of view, the gov tax on the car would have make it such that ins co should side the workshop more, even though the workshop is outlandish in their pricing?

I am in no way associated with any car, bank, insurance or workshop industry. Just curious as a consumer.