Posted 18 November 2009 - 10:18 PM
Ten
Advanced
-
-
Members
-
-
69 posts
erkkk..abang alldisc dah bocor rahsie...
waveX sebenarnye sedap...tapi memang speedo reading dia lebih berat...walaupun jika nak dibandingkan dgn model wave sebelumnya....(kurang ralat berbanding motor kapcai yang lain)
p/s:sy just kongsi ape yg sy taw menurut dari pengalaman yg ada jer... maknanya ko tak ngarut cam ramai-ramai poster kat mbc (dan tempat lain... ehem) tu lah.... sumer citer motor kawantokanaknenekmenantukenalan punya........
aku rasa wave125 dah cukup power dah utk commute... jaga valve clearance ngan minyak itam je lah.....
#12
ONG333
Posted 18 November 2009 - 11:59 PM
maknanya ko tak ngarut cam ramai-ramai poster kat mbc (dan tempat lain... ehem) tu lah.... sumer citer motor kawantokanaknenekmenantukenalan punya........
aku rasa wave125 dah cukup power dah utk commute... jaga valve clearance ngan minyak itam je lah.....
cuma straight jalan kuasa saja,Bila naik bukit ex5,ego pun boleh potong jauh jauh sampai tak nampak lampu belakang.
this is true one,wave 125 like modenas kriss straight good enough tapi naik bukit macam kalihalpu
#13
rallychamp
Posted 19 November 2009 - 10:02 AM
maknanya ko tak ngarut cam ramai-ramai poster kat mbc (dan tempat lain... ehem) tu lah.... sumer citer motor kawantokanaknenekmenantukenalan punya........
aku rasa wave125 dah cukup power dah utk commute... jaga valve clearance ngan minyak itam je lah.....
yup jaga minyak hitam...
ok macam ni..wave125 punya gearing adalah based on low-rpm torque....so gear4 dia agak tinggi....untuk cruising....
-perhap dgn berat badan yg lebih tinggi memang naik bukit tu seksa sikit....ada solution dia tanpa modified enjin....
1)pakai spoket 14/36-420 (atau 415...jangan pakai 428..berat)
2)pakai spoket 13/33-420 (atau 415...jangan pakai 428..berat)
-so masalah panjat bukit xcukup power tu berkurangan...tapi yang penting...minyak hitam pakai yg berkualiti dan stay dgn gred 10w-40 sahaja..jgn pakai 20-50....sy suggest yang terbaik untuk enjin honda ni guna castrol power 1 racing-fully sintetik...
-setting carb jugak kritikal pada wave125 ni...even slightly miss-tuned memang performance jatuh dari yang sebenar...
#14
alldisc
Posted 19 November 2009 - 04:31 PM
pengalaman aku kena kejar dgn wave S kat shah alam... masa tu naik FX125. saspen giler tapi menyeronokkan. gear 1 dan 2 sama2 kuat, begitu juga dgn mid-band power.
of coz kelebihan FX terletak pada putaran enjin lebih tinggi dan nisbah gear berbeza. respek kat mamat tu. motor nampak stended je, pakai sport rim kalau tak silap. aku mcm biasa laa.. catch and release style. budak nakal la katakan.
tu aje yg aku nak katakan tentang kekuatan wave.
sbb sbg perbandingan kekuatan FX125 lak... LC135 dan FZ150 pun boleh ditinggalkan. stended versus stended. top speed end speed saja.
Posted 21 November 2009 - 03:47 PM
nak power lagi p tembak cat kaler ni..
ABIM
#16
thekop555
Posted 22 November 2009 - 01:53 PM
nak power lagi p tembak cat kaler ni..
uiyyoo...lawa siot
#17
iwae405
Posted 30 November 2009 - 12:12 AM
cat dan scheme main pranan dalam kelajuan
Posted 08 December 2009 - 01:58 PM
cat dan scheme main pranan dalam kelajuan
uii besar peranannya bro... baru leh rasa power mcm padrosa dok ligan stoner n rossi...
main peranan tu bro.... tambah2 bila ada sicker penaja sekali...
ABIM
Posted 14 August 2015 - 01:09 AM
eran
2nd Gear
-
-
Members
-
2 posts
mcm mne mau topkan lg speed ex5 ...skrg speed110,cluth arata125z,sporket 14-32..
bleg bgi cdgan utk ljukn moto sye ni
Posted 14 August 2015 - 01:13 AM
eran
2nd Gear
-
-
Members
-
2 posts
mcm mne mau topkan lg speed ex5 ...skrg speed110,cluth arata125z,sporket 14-32..
bleg bgi cdgan utk ljukn moto sye ni