Jump to content

Welcome to Autoworld Forum !

Sign In or Register to gain full access to our forums. By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Close
Photo

Problem With My Kriss 100


  • Please log in to reply

#1
adam565

Posted 16 January 2009 - 11:15 AM

adam565

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 58 posts
Hello! Kriss aku neh pagi2 buat hal... electric starter macam abnormally bising... pelik pun ada... macam batuk2lak... bukak cok la, panas engine la... biar cok on 5minit, motor off balik dalam 2 minit... macam haram!!! aku taw la aku tak terror pasal moto2 nih... tapi kalu ada insan yang sudi menolong aku ni.. aku TIA la... ada member yang suh adjust timing apekebende kat carburator mana hala... gambar karburator aku adala... aku postkan... tolong bagitaw aku bahagian2 carburetor tu boleh?

nila moto aku... biggrin.gif



hehehe. Standet tapi 1st owner(perempuan) pasang sport rim... coverset lak kedai buat balik sebab kalau xsilap abang 1st owner tue seorang Abang Tanjung... Lap2 jatuh... SSSSHHHHH!!! takut suey. ak nak pi jumpa bomoh ni... hehehe...

Ni lak carburetor...


betoi kan??? nilah karuburetor kan??? hehe takut silap tongue.gif

ha... dah tengok kan... tolong2 lah sikit... pahala taw... explain kat aku sal timing tu ok? thank you!!!
Suzuki for life!





#2
iwae405

Posted 16 January 2009 - 08:46 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
ok bro..
mule2 psl starter..
starter tu ade satu gear yg slalu problem...
tukar je sebijik RM18 kat kelantan 2 tahun lepas..
skang tatau brape rege..
ori nye tau...
insyaAllah setel msalah..


pastu psl karburetor tu tak brape clear sgt..
tapi tgk kat gambar leklok,
ade 3 skru tu kan..
stat dr kiri..
kiri skali tu skru ikat braket chok je,takde pape..
pastu seken yg mendatar tu yg ejas idle..pusing2 skru tu tak memudaratkan enjin ...
kalo bro nk try,try pusing2 tyme enjin idup...tgk ape jadi..jgn takut..jaminan drpade aku mmg konpem takde pape..

pastu skru yg last tu,duk senget sket, takleh usik sebarang..
boleh gila enjin..

tapi msalah bro ni kan,wat top obehol kasi grindvalve dah leh setel...
asap putih tak kuar kan?

#3
adam565

Posted 16 January 2009 - 09:42 PM

adam565

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 58 posts
QUOTE (iwae405 @ Jan 16 2009, 09:46 PM) <{POST_SNAPBACK}>
pastu skru yg last tu,duk senget sket, takleh usik sebarang..
boleh gila enjin..


Selamat bro bagitaw... tadi aku punya la bengang... siap pegang screw driver nak cocok2 carb... patutla aku try cocok screw yang condong sikit tu di tak pusing... selamat la aku tak bukak kepak pulas screw tu... nasib baik baca post... pasal screw tengah, aku kacau bagi separuh, bingit juga sih...xla dia lemah semacam je...tapi aku kurang pasti la takut masuk gear melayang moto, betul ke ok untuk kacau screw tu? aku belom test drive sbb xde mase... hehe tongue.gif ... pasal asap... ok clear jer... cuma starter tula yang bising, pagi2 moto ni xleh harap...bukak cok, tendang starter kaki 5-6kali pun x start... benci! paling membingungkan, bunyik macam orang batuk tu... aku tak pegang starter eletric tendang engkol pun ada bunyi orang batuk... memalukan bila ada kat tempat awam... macam ari tuh aku pi bank... tendang2 bunyi tu kluar... abih sume pandang moto aku... tapi xpa... anyway tima kasih sebab tolong...

bro... pasal

"tapi msalah bro ni kan,wat top obehol kasi grindvalve dah leh setel..."

tak berapa pasti la apa yang bro maksudkan... kalau nak mintak ezplain takut kacau bro lak...
Suzuki for life!





#4
iwae405

Posted 17 January 2009 - 07:04 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
susah nak start pepagi banyak sebab...
antara yg boleh terlintas di fikiran mase ni ialah,setting valve clearance tak betul/valve bocor/sompet...

masalah2 ni boleh disetelkan dengan buat top overhaul..
top overhaul ni start dari cylinder head smpai blok sahaje,tak kacau enjin bawah sketul tu..
mase tu boleh la cek piston ade compresion leak ke tak,tgk ring,kalo sume cun takyah tukar,just bersihkan surface piston ngan surface cylinder head..

pastu grindvalve balik utk make sure valve tutup rapat takde bocor...
pastu last boley la set valve clearance...
valve clearance ni mesti buat utk make sure valve tak tertekan mase panas...

pasal bunyi batuk2 tu mmg biase la utk kriss...
silap die,kriss ni pkai transfer gear yg halus2,so mudah haus..
nak compare ngan motor2 lain yg pkai e-starter,gear diorang kasar...
stengah plak pkai rantai,tak pkai gear...



#5
adam565

Posted 17 January 2009 - 08:14 PM

adam565

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 58 posts
QUOTE (iwae405 @ Jan 17 2009, 07:04 PM) <{POST_SNAPBACK}>
susah nak start pepagi banyak sebab...
antara yg boleh terlintas di fikiran mase ni ialah,setting valve clearance tak betul/valve bocor/sompet...


Kiranya kena bagi orang pomen la? Rasa2nya warranty cover x? Geran kena tunggu seminggu lagi... takde kene mengene kan gran? Kalau fault ni boleh dicover warranty... aku nak sound orang yang jual moto 2 kat aku... suh dia replace... atau aku suh kedai pomen seblah kedai moto dia tuh pomen moto aku... apa yang kena bagitaw kat pomen tu? suh dia cek ka?? replace terus ka???

QUOTE (iwae405 @ Jan 17 2009, 07:04 PM) <{POST_SNAPBACK}>
top overhaul ni start dari cylinder head smpai blok sahaje,tak kacau enjin bawah sketul tu..
mase tu boleh la cek piston ade compresion leak ke tak,tgk ring,kalo sume cun takyah tukar,just bersihkan surface piston ngan surface cylinder head..


agak2 bro lah... aku yang noob ni... boleh ke pomen sendiri? takut silap pasang balik...

QUOTE (iwae405 @ Jan 17 2009, 07:04 PM) <{POST_SNAPBACK}>
pastu grindvalve balik utk make sure valve tutup rapat takde bocor...
pastu last boley la set valve clearance...
valve clearance ni mesti buat utk make sure valve tak tertekan mase panas...


maksud bro... clearance tu macam ruang untuk valve kembang dan kecut mengikut suhu?

QUOTE (iwae405 @ Jan 17 2009, 07:04 PM) <{POST_SNAPBACK}>
pasal bunyi batuk2 tu mmg biase la utk kriss...
silap die,kriss ni pkai transfer gear yg halus2,so mudah haus..
nak compare ngan motor2 lain yg pkai e-starter,gear diorang kasar...
stengah plak pkai rantai,tak pkai gear...


erti kata lain, kene tukar gear electric starter la... huh hangat sangat2 nih... tokey tu dah taw ada defect kat moto dia tapi nak jugak jual moto tu...





Suzuki for life!





#6
iwae405

Posted 17 January 2009 - 08:28 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
ni mane area ko ni bro?

warranty sepatutnye cover tapi bese la,sape nak layan kalo bende free nih..
kalo dah abes waranty nanti sure cepat je die wat overhaul...

valve clearance tu bukan camtu bro,
nak explain pon susah..
nnti le ade bahan yg betul,kasi kat sni...

kalo first timer,nk wat sdri takde org guide rasenye payah sket bro..
psl nak kne tau marking camshaft ngan TDC tuh..

gear starter tu tukar sebijik tak smpai 20 pon..
ilang la bunyi batuk kering tuh..
pastu tak smpai setahun tukar lagi..mmg dah rutin kriss...

#7
adam565

Posted 17 January 2009 - 09:37 PM

adam565

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 58 posts
QUOTE (iwae405 @ Jan 17 2009, 08:28 PM) <{POST_SNAPBACK}>
ni mane area ko ni bro?

warranty sepatutnye cover tapi bese la,sape nak layan kalo bende free nih..
kalo dah abes waranty nanti sure cepat je die wat overhaul...

valve clearance tu bukan camtu bro,
nak explain pon susah..
nnti le ade bahan yg betul,kasi kat sni...

kalo first timer,nk wat sdri takde org guide rasenye payah sket bro..
psl nak kne tau marking camshaft ngan TDC tuh..

gear starter tu tukar sebijik tak smpai 20 pon..
ilang la bunyi batuk kering tuh..
pastu tak smpai setahun tukar lagi..mmg dah rutin kriss...


Aku tinggal kat... Pulau Pinang, Simpang Ampat... ala... dekat2 Bukit Mertajam tuh...
Xpa biar bunyik batuk tu...pandai2 cover le... TULAH nak pomen sorang sorang... rosak nak pi mana pun takleh... risiko
tinggi nih...

Nak tanya sikit bleh? Kriss kalau nak improve sikit kat pecutan atau pembakaran minyak... banyak tak pilihan? Aku x pentingkan speed, cuma rasa nak improve moto legend ni...
Suzuki for life!





#8
iwae405

Posted 18 January 2009 - 03:32 AM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
nak tambah kuase bnyak option..kne tau bajet dlu le..
nak sumbat bigbore kit ke?
tukar carb bosar ke?
tukar camshaft (high cam/low cam) ke?
potong head ke?
tukar bearing ke?

mcm2 la..

area BM plak..jauh nau..haha..kalo dekat2 area aku,leh berDIYan sekalian alam..

#9
adam565

Posted 18 January 2009 - 05:21 PM

adam565

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 58 posts
QUOTE (iwae405 @ Jan 18 2009, 04:32 AM) <{POST_SNAPBACK}>
nak tambah kuase bnyak option..kne tau bajet dlu le..
nak sumbat bigbore kit ke?
tukar carb bosar ke?
tukar camshaft (high cam/low cam) ke?
potong head ke?
tukar bearing ke?

mcm2 la..

area BM plak..jauh nau..haha..kalo dekat2 area aku,leh berDIYan sekalian alam..


Bro tinggal kat Terengganu ke?klu betol... jauh tu... upgrade ni mesti ada side effect dia kan? mesti minyak makan kuat... tukar carb? x ke complicated... ada carb besor, ada yang kecik... takut x ngam... xpala... yang pasti ada banyak mod untuk moto ni la... hehe... Kaalu bajet aku... tambah tolak darab bahagi, adala lebeh kurang RM300... tpi aku ingat tak cukup la... tukar timing belt kat saga pun dekat2 harga ni... nak modi moto ngan duet ni... gerenti tak cukup...kan?
Suzuki for life!





#10
iwae405

Posted 18 January 2009 - 10:10 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
QUOTE (adam565 @ Jan 18 2009, 05:21 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Bro tinggal kat Terengganu ke?klu betol... jauh tu... upgrade ni mesti ada side effect dia kan? mesti minyak makan kuat... tukar carb? x ke complicated... ada carb besor, ada yang kecik... takut x ngam... xpala... yang pasti ada banyak mod untuk moto ni la... hehe... Kaalu bajet aku... tambah tolak darab bahagi, adala lebeh kurang RM300... tpi aku ingat tak cukup la... tukar timing belt kat saga pun dekat2 harga ni... nak modi moto ngan duet ni... gerenti tak cukup...kan?


yerp,dungun,terengganu...
anak kelahiran Marang,Terengganu..
tapi skang kat Melaka atas urusan study..kkekeke..

upgrade takde side effect,modi je yg ade,tu pon tgk tangan gak...(bukan nak kate tgn saye ni ajaib ke hape,hehe)
tgk care setting la...nak main game mlm minggu ke,nak daily ride ke,mcm2 la ikut khendak masing2..tapi kalo daily ride stendet modi dah memadai..
tukar carb mmg complicated pon..setting/tuning tu yg mkan mase.pasang kejap je...

kalo bajet 300,stakat cam racing ngan bearing racing 2 ketul,
pastu karburetor besar sekehen sebijik,karb KIPS ke,karb TS ke...sukahati..tp karb KIPS best..