Jump to content

Welcome to Autoworld Forum !

Sign In or Register to gain full access to our forums. By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

Close
Photo

YAMAHA LC135 Fuel Injection!!!!!


  • Please log in to reply

#21
iwae405

Posted 28 April 2007 - 02:24 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
i'm just misunderstood.
hehe.
sorry guys.
LC is very new.don't have chance to explore.
if they come to me only for oil replacement and small stuff,u know.

but the injection case,i'm quite sure.


#22
TZ250

Posted 29 April 2007 - 11:30 AM

TZ250

    Road Warrior

  • Members
  • PipPip
  • 934 posts
U should see their engine oil drain nut and its tap...the tap on the
engine is so fine that if not careful, easily damaged !

#23
iwae405

Posted 29 April 2007 - 12:19 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
is it?
didn't notice dude.

#24
outspoken

Posted 04 May 2007 - 01:02 AM

outspoken

    Advanced

  • Members
  • Pip
  • 58 posts
fuel injection!!! hebat... but do you really need it? i mean, for
environmentalists, a big factor.. but most malaysians don't even care
about emission. good to have though.. imagine, everybody is still riding
their wave 125, modenas x-cite, etc with old fashioned carburettor, and
yet, we own fuel injection LC.. dah la liquid cool, injection pulak tu..
what's next, automatic gearbox ala DSG?

#25
iwae405

Posted 06 May 2007 - 03:01 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
possible for the siamese...not us,malaysians.
day dreaming all the way.

#26
boobs

Posted 26 August 2007 - 03:47 PM

boobs

    5th Gear

  • Members
  • 5 posts

--------------------------------------------------------------------------
------

From: Norrasimah Abd. Karim
Sent: Wednesday, January 17, 2007 12:22 AM
To: antu nakal; Amirul Firdaus Mohd Amin; Azmirrahman Mohd Azmi; Mohamad
Faidhi Alimon; Nor Basiran Wahab; Sharifah Mohd Nor; Monizah Kamaruddin;
Mohd Saiful Arsat; Mohd Noor Azli Mohd Isa ; Mohamad Faidhi Alimon;
Zulkiflee Muil; Azlizol Pa'adek; Norzaidi Mohd Saunan ; Mahana Bt. Mat
Subject: PROTES : Beberapa persoalan mengenai kenaikan kadar tol



Sekadar berkongsi maklumt.. Tak tau r btul ke tidak mail ni..
huhuuhhhuuu..









Protes
Mon | Jan 08, 07 | 07:41:52 AM
Mulai 1 Januari 2007, benarlah seperti mana yang
didakwa sebelum ini bahawa kerajaan telah meluluskan
kenaikan kadar tol di beberapa lebuh raya negara ini.

Mungkin ada justifikasi tersendiri di kalangan
pemimpin negara terhadap kadar tol baru ini, namun
kenaikan sehingga mencecah 60 peratus boleh dianggap
seperti menjerut leher setiap warga negara ini.

Untuk meninjau lebih jauh, maka bolehlah dilontar
beberapa persoalan dalam isu kenaikan kadar tol ini.

Pertamanya, kenapakah kerajaan menaikkan kadar tol
sebanyak 20 peratus hingga 60 peratus?

Samy Vellu memberitahu dalam perjanjian di antara
kerajaan dengan pemilik konsesi, syarikat konsesi
dibenarkan untuk menaikkan kadar tol mengikut tempoh
yang dipersetujui. Tetapi sekiranya kadar kenaikan
tidak dipersetujui, maka kerajaan terpaksa membayar
pampasan atau ganti rugi kepada syarikat konsesi!.


Menurut Samy Vellu, sehingga kini kerajaan telah
membayar ganti rugi sebanyak RM2 bilion. Dengan itu
kerajaan mengeluarkan subsidi berjumlah RM2 bilion
bagi mengelakkan rakyat membayar kenaikan tol
tersebut!

Timbalan menteri, S Veerasingam pula berkata bahawa
kerjaan tidak ada pilihan selain daripada menaikkan
kadar tol! Jika tidak kerajaan akan berterusan
membayar ganti rugi kepada syarikat-syarikat konsesi!

Kerajaan juga menyatakan bahawa tiada apa yang boleh
dilakukan oleh kerajaan tentang perjanjian yang telah
dibuat di antara kerajaan dan syarikat-syarikat
konsesi tersebut.

Jika begitu siapakah sebenarnya yang mentadbir negara
ini?

Daripada penjelasan menteri, timbalan menteri dan
kerajaan seolah-olah syarikat-syarikat konsesi yang
mewakili golongan kapitalis dan kroni inilah yang
lebih berkuasa daripada kerajaan!.

Tidakkah perjanjian di antara kerajaan dengan
syarikat-syarikat

konsesi lebuhraya ini berat sebelah?


Ya, perjanjian ini amat berat sebelah. Perjanjian
antara kerajaan dan syarikat-syarikat konsesi telah
dijalankan secara tidak telus dan terlalu banyak
rahsia. Kepentingan syarikat-syarikat konsesi sentiasa
diutamakan dan kepentingan rakyat secara berterusan
dipinggirkan.

Di peringkat manakah dalam perjanjian antara kerajaan
dengan syarikat konsesi dinyatakan bahawa harga tol
boleh dinaikkan?.

Dari awal perjanjian ditandatangani lagi. Bahkan,
sebagai contoh kadar kenaikan tol di LDP untuk 30
tahun telah siap ditentukan sejak awal lagi!

Kenapa kerajaan dengan mudah bersetuju dengan kenaikan
yang terkandung dalam perjanjian tersebut?

Inilah persoalan yang membingungkan. Sebagai contoh
kadar tol yang dipersetujui oleh kerajaan di LDP pada
tahun 1998 adalah RM1.50. Tetapi tol yang dikenakan
kepada pengguna adalah RM1.00. Ini bermakna kerajaan
membayar 50 sen
untuk lapan tahun bermula dari tahun
1998 hingga tahun 2006!

Seperti dalam kes LDP, kenapa dari awal lagi kerajaan
tidak runding untuk tetapkan harga tol pada RM1.00?
Dengan itu kerajaan tidak dibebankan membayar pampasan
atau ganti rugi kepada syarikat konsesi berkenaan?

Ya, benar. Perjanjian seumpama itu ditandatangani oleh
kerajaan seolah-olah bagi membolehkan kerajaan
menyalurkan wang rakyat kepada syarikat-syarikat
konsesi!

Mengapa kerajaan benar-benar mahu melindungi
syarikat-syarikat konsesi ini. Apakah
syarikat-syarikat ini mengalami kerugian teruk?

Laporan Tahunan 2006 Litrak, iaitu pemilik konsesi LDP
menunjukkan keuntunga72

8
--------------------------------------------------------------------------
------

From: Norrasimah Abd. Karim
Sent: Wednesday, January 17, 2007 12:22 AM
To: antu nakal; Amirul Firdaus Mohd Amin; Azmirrahman Mohd Azmi; Mohamad
Faidhi Alimon; Nor Basiran Wahab; Sharifah Mohd Nor; Monizah Kamaruddin;
Mohd Saiful Arsat; Mohd Noor Azli Mohd Isa ; Mohamad Faidhi Alimon;
Zulkiflee Muil; Azlizol Pa'adek; Norzaidi Mohd Saunan ; Mahana Bt. Mat
Subject: PROTES : Beberapa persoalan mengenai kenaikan kadar tol



Sekadar berkongsi maklumt.. Tak tau r btul ke tidak mail ni..
huhuuhhhuuu..









Protes
Mon | Jan 08, 07 | 07:41:52 AM
Mulai 1 Januari 2007, benarlah seperti mana yang
didakwa sebelum ini bahawa kerajaan telah meluluskan
kenaikan kadar tol di beberapa lebuh raya negara ini.

Mungkin ada justifikasi tersendiri di kalangan
pemimpin negara terhadap kadar tol baru ini, namun
kenaikan sehingga mencecah 60 peratus boleh dianggap
seperti menjerut leher setiap warga negara ini.

Untuk meninjau lebih jauh, maka bolehlah dilontar
beberapa persoalan dalam isu kenaikan kadar tol ini.

Pertamanya, kenapakah kerajaan menaikkan kadar tol
sebanyak 20 peratus hingga 60 peratus?

Samy Vellu memberitahu dalam perjanjian di antara
kerajaan dengan pemilik konsesi, syarikat konsesi
dibenarkan untuk menaikkan kadar tol mengikut tempoh
yang dipersetujui. Tetapi sekiranya kadar kenaikan
tidak dipersetujui, maka kerajaan terpaksa membayar
pampasan atau ganti rugi kepada syarikat konsesi!.


Menurut Samy Vellu, sehingga kini kerajaan telah
membayar ganti rugi sebanyak RM2 bilion. Dengan itu
kerajaan mengeluarkan subsidi berjumlah RM2 bilion
bagi mengelakkan rakyat membayar kenaikan tol
tersebut!

Timbalan menteri, S Veerasingam pula berkata bahawa
kerjaan tidak ada pilihan selain daripada menaikkan
kadar tol! Jika tidak kerajaan akan berterusan
membayar ganti rugi kepada syarikat-syarikat konsesi!

Kerajaan juga menyatakan bahawa tiada apa yang boleh
dilakukan oleh kerajaan tentang perjanjian yang telah
dibuat di antara kerajaan dan syarikat-syarikat
konsesi tersebut.

Jika begitu siapakah sebenarnya yang mentadbir negara
ini?

Daripada penjelasan menteri, timbalan menteri dan
kerajaan seolah-olah syarikat-syarikat konsesi yang
mewakili golongan kapitalis dan kroni inilah yang
lebih berkuasa daripada kerajaan!.

Tidakkah perjanjian di antara kerajaan dengan
syarikat-syarikat

konsesi lebuhraya ini berat sebelah?


Ya, perjanjian ini amat berat sebelah. Perjanjian
antara kerajaan dan syarikat-syarikat konsesi telah
dijalankan secara tidak telus dan terlalu banyak
rahsia. Kepentingan syarikat-syarikat konsesi sentiasa
diutamakan dan kepentingan rakyat secara berterusan
dipinggirkan.

Di peringkat manakah dalam perjanjian antara kerajaan
dengan syarikat konsesi dinyatakan bahawa harga tol
boleh dinaikkan?.

Dari awal perjanjian ditandatangani lagi. Bahkan,
sebagai contoh kadar kenaikan tol di LDP untuk 30
tahun telah siap ditentukan sejak awal lagi!

Kenapa kerajaan dengan mudah bersetuju dengan kenaikan
yang terkandung dalam perjanjian tersebut?

Inilah persoalan yang membingungkan. Sebagai contoh
kadar tol yang dipersetujui oleh kerajaan di LDP pada
tahun 1998 adalah RM1.50. Tetapi tol yang dikenakan
kepada pengguna adalah RM1.00. Ini bermakna kerajaan
membayar 50 sen
untuk lapan tahun bermula dari tahun
1998 hingga tahun 2006!

Seperti dalam kes LDP, kenapa dari awal lagi kerajaan
tidak runding untuk tetapkan harga tol pada RM1.00?
Dengan itu kerajaan tidak dibebankan membayar pampasan
atau ganti rugi kepada syarikat konsesi berkenaan?

Ya, benar. Perjanjian seumpama itu ditandatangani oleh
kerajaan seolah-olah bagi membolehkan kerajaan
menyalurkan wang rakyat kepada syarikat-syarikat
konsesi!

Mengapa kerajaan benar-benar mahu melindungi
syarikat-syarikat konsesi ini. Apakah
syarikat-syarikat ini mengalami kerugian teruk?

Laporan Tahunan 2006 Litrak, iaitu pemilik konsesi LDP
menunjukkan keuntunga72

8
--------------------------------------------------------------------------
------

From: Norrasimah Abd. Karim
Sent: Wednesday, January 17, 2007 12:22 AM
To: antu nakal; Amirul Firdaus Mohd Amin; Azmirrahman Mohd Azmi; Mohamad
Faidhi Alimon; Nor Basiran Wahab; Sharifah Mohd Nor; Monizah Kamaruddin;
Mohd Saiful Arsat; Mohd Noor Azli Mohd Isa ; Mohamad Faidhi Alimon;
Zulkiflee Muil; Azlizol Pa'adek; Norzaidi Mohd Saunan ; Mahana Bt. Mat
Subject: PROTES : Beberapa persoalan mengenai kenaikan kadar tol



Sekadar berkongsi maklumt.. Tak tau r btul ke tidak mail ni..
huhuuhhhuuu..









Protes
Mon | Jan 08, 07 | 07:41:52 AM
Mulai 1 Januari 2007, benarlah seperti mana yang
didakwa sebelum ini bahawa kerajaan telah meluluskan
kenaikan kadar tol di beberapa lebuh raya negara ini.

Mungkin ada justifikasi tersendiri di kalangan
pemimpin negara terhadap kadar tol baru ini, namun
kenaikan sehingga mencecah 60 peratus boleh dianggap
seperti menjerut leher setiap warga negara ini.

Untuk meninjau lebih jauh, maka bolehlah dilontar
beberapa persoalan dalam isu kenaikan kadar tol ini.

Pertamanya, kenapakah kerajaan menaikkan kadar tol
sebanyak 20 peratus hingga 60 peratus?

Samy Vellu memberitahu dalam perjanjian di antara
kerajaan dengan pemilik konsesi, syarikat konsesi
dibenarkan untuk menaikkan kadar tol mengikut tempoh
yang dipersetujui. Tetapi sekiranya kadar kenaikan
tidak dipersetujui, maka kerajaan terpaksa membayar
pampasan atau ganti rugi kepada syarikat konsesi!.


Menurut Samy Vellu, sehingga kini kerajaan telah
membayar ganti rugi sebanyak RM2 bilion. Dengan itu
kerajaan mengeluarkan subsidi berjumlah RM2 bilion
bagi mengelakkan rakyat membayar kenaikan tol
tersebut!

Timbalan menteri, S Veerasingam pula berkata bahawa
kerjaan tidak ada pilihan selain daripada menaikkan
kadar tol! Jika tidak kerajaan akan berterusan
membayar ganti rugi kepada syarikat-syarikat konsesi!

Kerajaan juga menyatakan bahawa tiada apa yang boleh
dilakukan oleh kerajaan tentang perjanjian yang telah
dibuat di antara kerajaan dan syarikat-syarikat
konsesi tersebut.

Jika begitu siapakah sebenarnya yang mentadbir negara
ini?

Daripada penjelasan menteri, timbalan menteri dan
kerajaan seolah-olah syarikat-syarikat konsesi yang
mewakili golongan kapitalis dan kroni inilah yang
lebih berkuasa daripada kerajaan!.

Tidakkah perjanjian di antara kerajaan dengan
syarikat-syarikat

konsesi lebuhraya ini berat sebelah?


Ya, perjanjian ini amat berat sebelah. Perjanjian
antara kerajaan dan syarikat-syarikat konsesi telah
dijalankan secara tidak telus dan terlalu banyak
rahsia. Kepentingan syarikat-syarikat konsesi sentiasa
diutamakan dan kepentingan rakyat secara berterusan
dipinggirkan.

Di peringkat manakah dalam perjanjian antara kerajaan
dengan syarikat konsesi dinyatakan bahawa harga tol
boleh dinaikkan?.

Dari awal perjanjian ditandatangani lagi. Bahkan,
sebagai contoh kadar kenaikan tol di LDP untuk 30
tahun telah siap ditentukan sejak awal lagi!

Kenapa kerajaan dengan mudah bersetuju dengan kenaikan
yang terkandung dalam perjanjian tersebut?

Inilah persoalan yang membingungkan. Sebagai contoh
kadar tol yang dipersetujui oleh kerajaan di LDP pada
tahun 1998 adalah RM1.50. Tetapi tol yang dikenakan
kepada pengguna adalah RM1.00. Ini bermakna kerajaan
membayar 50 sen
untuk lapan tahun bermula dari tahun
1998 hingga tahun 2006!

Seperti dalam kes LDP, kenapa dari awal lagi kerajaan
tidak runding untuk tetapkan harga tol pada RM1.00?
Dengan itu kerajaan tidak dibebankan membayar pampasan
atau ganti rugi kepada syarikat konsesi berkenaan?

Ya, benar. Perjanjian seumpama itu ditandatangani oleh
kerajaan seolah-olah bagi membolehkan kerajaan
menyalurkan wang rakyat kepada syarikat-syarikat
konsesi!

Mengapa kerajaan benar-benar mahu melindungi
syarikat-syarikat konsesi ini. Apakah
syarikat-syarikat ini mengalami kerugian teruk?

Laporan Tahunan 2006 Litrak, iaitu pemilik konsesi LDP
menunjukkan keuntunga72

8
--------------------------------------------------------------------------
------

From: Norrasimah Abd. Karim
Sent: Wednesday, January 17, 2007 12:22 AM
To: antu nakal; Amirul Firdaus Mohd Amin; Azmirrahman Mohd Azmi; Mohamad
Faidhi Alimon; Nor Basiran Wahab; Sharifah Mohd Nor; Monizah Kamaruddin;
Mohd Saiful Arsat; Mohd Noor Azli Mohd Isa ; Mohamad Faidhi Alimon;
Zulkiflee Muil; Azlizol Pa'adek; Norzaidi Mohd Saunan ; Mahana Bt. Mat
Subject: PROTES : Beberapa persoalan mengenai kenaikan kadar tol



Sekadar berkongsi maklumt.. Tak tau r btul ke tidak mail ni..
huhuuhhhuuu..









Protes
Mon | Jan 08, 07 | 07:41:52 AM
Mulai 1 Januari 2007, benarlah seperti mana yang
didakwa sebelum ini bahawa kerajaan telah meluluskan
kenaikan kadar tol di beberapa lebuh raya negara ini.

Mungkin ada justifikasi tersendiri di kalangan
pemimpin negara terhadap kadar tol baru ini, namun
kenaikan sehingga mencecah 60 peratus boleh dianggap
seperti menjerut leher setiap warga negara ini.

Untuk meninjau lebih jauh, maka bolehlah dilontar
beberapa persoalan dalam isu kenaikan kadar tol ini.

Pertamanya, kenapakah kerajaan menaikkan kadar tol
sebanyak 20 peratus hingga 60 peratus?

Samy Vellu memberitahu dalam perjanjian di antara
kerajaan dengan pemilik konsesi, syarikat konsesi
dibenarkan untuk menaikkan kadar tol mengikut tempoh
yang dipersetujui. Tetapi sekiranya kadar kenaikan
tidak dipersetujui, maka kerajaan terpaksa membayar
pampasan atau ganti rugi kepada syarikat konsesi!.


Menurut Samy Vellu, sehingga kini kerajaan telah
membayar ganti rugi sebanyak RM2 bilion. Dengan itu
kerajaan mengeluarkan subsidi berjumlah RM2 bilion
bagi mengelakkan rakyat membayar kenaikan tol
tersebut!

Timbalan menteri, S Veerasingam pula berkata bahawa
kerjaan tidak ada pilihan selain daripada menaikkan
kadar tol! Jika tidak kerajaan akan berterusan
membayar ganti rugi kepada syarikat-syarikat konsesi!

Kerajaa

#27
ARule

Posted 26 August 2007 - 08:08 PM

ARule

    Driver

  • Members
  • Pip
  • 47 posts
injection nih control by electronic ka?,explain skit,laman 2 tulis siam
jek bnyak,LC standard leh pkai ka? cam dh fix

#28
iwae405

Posted 26 August 2007 - 09:18 PM

iwae405

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 3,320 posts
ok,aku ckap ni berdasarkan Wave 125 injection...berdasarkan overall
observation,cylinder head same...cume beza kat stat dr tengkuk die
je..tye org2 kat situ (sempadan) kos nk upgrade dr stendet ke injection
abih 1k lbih kurg...

injection dicontrol oleh ECU/ computer box kat bawah seat...

#29
ARule

Posted 26 August 2007 - 10:41 PM

ARule

    Driver

  • Members
  • Pip
  • 47 posts
hm... klu gi2 save ler minyak...pembakaran lg lengkap... kire inject ikut
timer ler nihh.. sumbat kat ne ECU tuh,bawah seat LC je muat2 bateri ny

#30
alldisc

Posted 26 August 2007 - 11:24 PM

alldisc

    Tokyo Drifter

  • Members
  • PipPipPip
  • 2,705 posts
untuk enjin multi silinder, memang pelbagai sensor diperlukan untuk
memastikan fugnsi EFI optimum. antaranya ialah

1. engine oil pressure sensor
2. coolant temperature sensor
3. crankshaft position sensor
4. lambda sensor
5. air flow meter sensor
6. throttle body sensor
7. knock sensor

sebaliknya, bagi enjin single silinder yang begitu kurang pencemaran
seperti kapcai, satu atau 2 sensor mencuukupi. most probably temperature
sensor (for auto choke function) dan crankshaft position sensor (precise
injector timing)

advantage EFI ialah easy hot/cold start and more efficient in terms of
performance and fuel consumption. not much on paper, but there would
still be a difference.