camner nak lajukan skit wave125
#41
Posted 16 September 2008 - 05:30 PM
#42
Posted 16 September 2008 - 06:59 PM
mmg enjin stendert mendet jek..
trnkn saiz mainjet n pilot ek?
brape saiz yg biase pki?
skang ssh nk stat, kene ttp lubg angin sket baru leh..
klu stat byk kali kua myk dr lubg 2..nape ek?
#43
Posted 17 September 2008 - 01:50 AM
Satu lagi kaedah yg jarang orang buat adalah crank pin kit, tujuan adalah
untuk menambah stroke..tapi kena buat secara sistem matik..supaya piston
tidak bertembung dgn injap. Size injap juga penting..24/28mm.
#44
Posted 17 September 2008 - 10:58 AM
skim head macam en cupchai ckp tu...
kasi pendek combustion chamber...
ko pon wezzer post kat thread wave 125,aku ingt pkai wave 125,aku tak
sure ade ke tidak oil cooler utk lagenda..tp honda ex5 ade,wave pon ade...
wezzer,
carb TS tu ori ke?
trunkan pilot banyak sket,kalo minyak termuntah banyak tuh,mmg pilot
besar tuh...bile idling dah ok,start senang,baru la pegi ke setting
mainjet plak...trun due level skali pon takpe piloot tuh,ko kne tahan la
mmbeli jet nih kalo nak setting carb yang cun..
ok berbalik pasal meningkatkan compresion ratio nih,satu lagi care adelah
ko pakai dome piston iaitu piston berbentuk kubah,ade lekuk ke atas pade
permukaan piston tersebut,tak rate mcm stendet...boleh didapati dr mr
cupchai kite dengan hrge rm48 nego kalo tak silap..siap ring..just bgtau
model motor dengan saiz piston...kalo nak ikut care mr cupchai pon boleh
aku buat kesimpulan care2 nak tmbah compresion ratio:
1. skim head
2. pakai dome piston
3. crank pin kit
#45
Posted 17 September 2008 - 11:01 AM
porting kasi luas lubang intake ngan exhaust,pastu polish lubang tuh kasi
kilat mcm cermin utk kasi flow yang kurang restriction..
pakai ekzos yypang pon dah bes dah tu,kalo port ngan polish lagi,mmg lagi
ringan enjin..
nak kasi ringan lagi enjin,tukar bearing crankshaft kiri kanan dulu pakai
FAG fibre punya,tp kos labour mahal sbb kne bukak sluruh enjin mcm
overhaul la..kalo modal besar,tukar sume bearing pakai FAG portugal
tuh...bearing crankshaft,gear box,ngan tempat clutch...
#46
Posted 17 September 2008 - 02:17 PM
sory iwae..slh port ek..
carb 2 ori..
so klu ak pki mainjet 95 n pilot jet 30 ok x?
mmg tlbh rich kot skang, sbb 2 myk laju gile cm air tol x?
bdk ckp klu pndi sett carb nie myk cm stendet je.kn?
1 lg mayb ak kene sett tggis sket pilot sbb pki ekzos yypang kn?
#47
Posted 17 September 2008 - 04:07 PM
jer...stat dr 20 naik ke atas...
#48
Posted 17 September 2008 - 04:21 PM
funngsi macam radiator ker...????
#49
Posted 17 September 2008 - 04:38 PM
sbb 2 ke mkn minyak byk gile skang?
tp sab2 nie ak nk g tuka cam racing..
nk suh pomen 2 sett carb trs..so pilot 30 x sesuai ke klu dh letak cam
racing n ekzos yy pang?
cam brand racing bee. yang S4. sume rm120. ok x?ke mhl?ak tatau rege
stendet..
#50
Posted 17 September 2008 - 06:57 PM
kalo dah letak cam racing,die ade low cam ngan high cam...
yang tu aku dah tak reti nak diagnose la,kne ade motot depan mate wat
sdri...
sbb aku bgtau tu yg stendet mendet gaban nye...
kpd yang bertanye ttg oil cooler,
mmg ia bertindak seperti radiator,sbb tu die amik minyak dr tempat yang
paling kuat iaitu kat tepi head sbb saluran tu direct dr oil pump...
die circulate minyak dlm close loop...so minyak jd sejuk secare tak
langsung menyejukkan enjin dan secare tak langsung lagi memanjangkan
jangka hayat enjin...
kalo nk tgk gambar,ni die contoh,utk EX5 :
http://img520.images...dsc00838iu4.jpg
http://img520.images...dsc00838iu4.jpg