Close
135 LC , Problematic Motosikal
Started by
RYZY
, Jul 19 2007 03:16 PM, 415 replies to this topic
#11
Posted 20 July 2007 - 11:44 AM
azadz,
tolong terangkan dgn detail macamana nak buat semi auto switch fan.
tolong terangkan dgn detail macamana nak buat semi auto switch fan.
#13
Posted 20 July 2007 - 10:34 PM
Azadz,
Tentang kipas radiator tu saya dah refer kat Yamaha Ipoh.. Dia kata
sebaiknya jangan diusik. Kipas tak 'on' sebab suhu enjin belum mencapai
setting yang ditetapkan. Lagipun motor kita kan pakai silinder 'diasil',
jadi pelepasan haba adalah cekap dan berkesan. Tetapi secara praktikalnya
pomen tu kata kalau nak buat juga takde masalah, cuma macam geng kita
terangkan la, hayat motor kipas tu kureng la sikit dari sepatutnya..
Tentang kipas radiator tu saya dah refer kat Yamaha Ipoh.. Dia kata
sebaiknya jangan diusik. Kipas tak 'on' sebab suhu enjin belum mencapai
setting yang ditetapkan. Lagipun motor kita kan pakai silinder 'diasil',
jadi pelepasan haba adalah cekap dan berkesan. Tetapi secara praktikalnya
pomen tu kata kalau nak buat juga takde masalah, cuma macam geng kita
terangkan la, hayat motor kipas tu kureng la sikit dari sepatutnya..
#14
Posted 21 July 2007 - 08:17 AM
RYZY:
Kalau lampu tu dah menyala. Seeloknya perlu segera dibaiki. Lampu tu bukan
untuk perhiasan.
soalan 3:
---------
kalau tak silap aku kalau enjin 4 lejang ada keluar asap putih maknanya
ada minyak itam dah masuk dalam silinder enjin, ntah aku pun tak tahu
sangat pasal benda nie, ada sesapa yang tahu??
------
Asap putih maksudnya gasket terbakar... Jadi coolant boleh masuk
dalam enjin... Kaler minyak hitam akan jadi macam teh tarik.
Memang kesimpulannya.. overhaul.
Kipas radiator tu sebaiknya memang tak perlu diusik. Tapi kalau nak usik..
usik le... as long as u know what you're doing.
Kalau lampu tu dah menyala. Seeloknya perlu segera dibaiki. Lampu tu bukan
untuk perhiasan.
soalan 3:
---------
kalau tak silap aku kalau enjin 4 lejang ada keluar asap putih maknanya
ada minyak itam dah masuk dalam silinder enjin, ntah aku pun tak tahu
sangat pasal benda nie, ada sesapa yang tahu??
------
Asap putih maksudnya gasket terbakar... Jadi coolant boleh masuk
dalam enjin... Kaler minyak hitam akan jadi macam teh tarik.
Memang kesimpulannya.. overhaul.
Kipas radiator tu sebaiknya memang tak perlu diusik. Tapi kalau nak usik..
usik le... as long as u know what you're doing.
#15
Posted 23 July 2007 - 10:02 AM
JJV4694, ngko download wiring diagram LC ni, kat website
www.yamahat135.com/forum ada diagram dia [klik kat News info and
Events].aku rasa bila ngko tengok je diagram tue ngko mesti dah tahu apa
nak buat.
pasal kipas lak, aku pernah check kat sungai buloh, diorang cakap semua
ok.kipas moto aku tak pernah pusing walaupun jalan jam teruk waktu tengah
hari panas gile.tak tahu le, enjin bagus sangat ke sensor tak betul
ke.dari pegi kedai motor tanya pastu pomen kedai tue buat andaian ngan
cadangan mengarut baik aku buat suis sendiri je.aku on pun waktu kena jam
ngan sebelum matikan enjin je.waktu biasa aku tak on, biarkan auto.
www.yamahat135.com/forum ada diagram dia [klik kat News info and
Events].aku rasa bila ngko tengok je diagram tue ngko mesti dah tahu apa
nak buat.
pasal kipas lak, aku pernah check kat sungai buloh, diorang cakap semua
ok.kipas moto aku tak pernah pusing walaupun jalan jam teruk waktu tengah
hari panas gile.tak tahu le, enjin bagus sangat ke sensor tak betul
ke.dari pegi kedai motor tanya pastu pomen kedai tue buat andaian ngan
cadangan mengarut baik aku buat suis sendiri je.aku on pun waktu kena jam
ngan sebelum matikan enjin je.waktu biasa aku tak on, biarkan auto.
#16
Posted 23 July 2007 - 12:12 PM
aku pernah jumpa satu website indon yg xplain pasal parts2 yg x brape
bagus pada LC so dat ianya x rosak. tp lupa la pulak nak favorite kan web
tuh.
bagus pada LC so dat ianya x rosak. tp lupa la pulak nak favorite kan web
tuh.
#17
Posted 24 July 2007 - 08:02 PM
Salam semua,
Aku baru jer amik moto LC aku petang tadi lepas tinggalkan 2 hari di
Yamaha Penang. Lepas tu pomen Yamaha feedback kat aku :
1. Kalau ada lampu kat panel meter tu nyala kena cepat pergi tukar TPS.
Kebanyakkan semua pasal TPS rosak. TPS harga rm88. Tengok je kecik mahal
gak!!!
2. Pas tu oil filter musti pakai yang original. (Aku pakai original pun
lingkup gak).
3. Minyak enjin habis murah pun pakai Shell Sport SX (RM15-16).
4. Kipas coolant ni pun satu hal gak, menurut pomen Yamaha tu, memang
lambat pusing. Suis tidak digalakkan. Aku pun dah buang suis tu...
Last sekali nak bagitau pasai LC ni masih baru di Malaysia ni so kalau
nak servis memang kena pi Yamaha specialist pasai kedai jalanan memang
suka buat andaian sendiri yang menyusahkan lagi hidup kita!!!!'
Orang yang sibuk dan berjauhan dengan Yamaha cam aku ni memang kena amik
cuti la jawabnya!!!
Aku baru jer amik moto LC aku petang tadi lepas tinggalkan 2 hari di
Yamaha Penang. Lepas tu pomen Yamaha feedback kat aku :
1. Kalau ada lampu kat panel meter tu nyala kena cepat pergi tukar TPS.
Kebanyakkan semua pasal TPS rosak. TPS harga rm88. Tengok je kecik mahal
gak!!!
2. Pas tu oil filter musti pakai yang original. (Aku pakai original pun
lingkup gak).
3. Minyak enjin habis murah pun pakai Shell Sport SX (RM15-16).
4. Kipas coolant ni pun satu hal gak, menurut pomen Yamaha tu, memang
lambat pusing. Suis tidak digalakkan. Aku pun dah buang suis tu...
Last sekali nak bagitau pasai LC ni masih baru di Malaysia ni so kalau
nak servis memang kena pi Yamaha specialist pasai kedai jalanan memang
suka buat andaian sendiri yang menyusahkan lagi hidup kita!!!!'
Orang yang sibuk dan berjauhan dengan Yamaha cam aku ni memang kena amik
cuti la jawabnya!!!
#18
Posted 25 July 2007 - 05:42 PM
salam zad
nk tanye la
standard lc mmg bole blah smpai 170 ke?
moto gue plat WQF
meter bru 500km la
tp aku try full trot, bru dpt 130km/h jek
tensen jek
mmg camtu ke?
nk tanye la
standard lc mmg bole blah smpai 170 ke?
moto gue plat WQF
meter bru 500km la
tp aku try full trot, bru dpt 130km/h jek
tensen jek
mmg camtu ke?
#19
Posted 26 July 2007 - 01:40 AM
bao,
Moto aku dulu masa baru beli, lepas abih pantang, bila aku full throtel
boleh gak cecah 150km-160km/j. Tu pun meter jadi ringan semacam jer....
Moto aku dulu masa baru beli, lepas abih pantang, bila aku full throtel
boleh gak cecah 150km-160km/j. Tu pun meter jadi ringan semacam jer....
#20
Posted 26 July 2007 - 03:47 PM
alo ryzy
ko pakai sproket ape saiz?
ape saiz standard sproket die ek?
blakang = 39, dpn????
membe aku kate 4t silkolene / shell vsx semi sintetik bagus
ape opinion ko plak?
ko pakai sproket ape saiz?
ape saiz standard sproket die ek?
blakang = 39, dpn????
membe aku kate 4t silkolene / shell vsx semi sintetik bagus
ape opinion ko plak?