aslm semua otai2 pero2.
aku ni nak cari 2nd car utk xtvt harian ex: pegi kedai/surau/hantar anak/ngeteh dll.
aku nak beli cash. malas nak hutang2 nih. bajet aku dlm 10ribu max.
aku nak keta auto. dlm kepala aku ada 2 pilihan.
jadi, mana korang rekomen, kancil atau kembara?
terima kasih byk2 atas nasihat enta.
Close
Auto: Kancil Atau Kembara
Started by
mzulfekar
, Mar 23 2013 06:08 PM, 4 replies to this topic
#2
Posted 24 March 2013 - 09:09 PM
Di sini saya senaraikan kelebihan (pro) dan kelemahan (cons) bg kedua-dua kereta tersebut.
1) Kancil
Pros:
- Kos selenggara dan alat ganti yang murah
- Pecutan dan prestasi yang lebih baik
- Kadar penggunaan minyak yang lebih rendah
- Senang meletak kenderaan terutamanya di kawasan yang sempit
Cons:
- Tahap keselamatan yang kurang baik kalau dibandingkan dengan Kembara
- Ruang meletak barang yang sempit
2) Kembara
Pros:
- Keadaan fizikal kenderaan yang tinggi serta dipacu empat roda (Kancil cuma dipacu di roda hadapan) memudahkan perjalanan ketika meredah jalan yang teruk serta cengkaman (traction) yang lebih baik ketika di atas jalan.
- Ruang meletak barang yang sedikit luas, bagaimanapun ruang dalaman sama sempit seperti Kancil.
Cons:
- Penggunaan minyak yang kuat (terutamanya model lama, sebelum didatangkan dengan enjin DVVT)
- Pecutan/prestasi yang agak teruk (rasa-rasanya kereta Proton Wira 1.5/Kancil 850 pun boleh memecut dengan lebih baik walaupun kereta Wira/Kancil cuma ada 3 gear ke hadapan banding dengan Kembara yg mempunyai 4 gear ke hadapan)
- Kos selenggara yang lebih mahal
1) Kancil
Pros:
- Kos selenggara dan alat ganti yang murah
- Pecutan dan prestasi yang lebih baik
- Kadar penggunaan minyak yang lebih rendah
- Senang meletak kenderaan terutamanya di kawasan yang sempit
Cons:
- Tahap keselamatan yang kurang baik kalau dibandingkan dengan Kembara
- Ruang meletak barang yang sempit
2) Kembara
Pros:
- Keadaan fizikal kenderaan yang tinggi serta dipacu empat roda (Kancil cuma dipacu di roda hadapan) memudahkan perjalanan ketika meredah jalan yang teruk serta cengkaman (traction) yang lebih baik ketika di atas jalan.
- Ruang meletak barang yang sedikit luas, bagaimanapun ruang dalaman sama sempit seperti Kancil.
Cons:
- Penggunaan minyak yang kuat (terutamanya model lama, sebelum didatangkan dengan enjin DVVT)
- Pecutan/prestasi yang agak teruk (rasa-rasanya kereta Proton Wira 1.5/Kancil 850 pun boleh memecut dengan lebih baik walaupun kereta Wira/Kancil cuma ada 3 gear ke hadapan banding dengan Kembara yg mempunyai 4 gear ke hadapan)
- Kos selenggara yang lebih mahal
#3
Posted 25 March 2013 - 11:31 AM
QUOTE (jacksonljs @ Mar 24 2013, 09:09 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Di sini saya senaraikan kelebihan (pro) dan kelemahan (cons) bg kedua-dua kereta tersebut.
1) Kancil
Pros:
- Kos selenggara dan alat ganti yang murah
- Pecutan dan prestasi yang lebih baik
- Kadar penggunaan minyak yang lebih rendah
- Senang meletak kenderaan terutamanya di kawasan yang sempit
Cons:
- Tahap keselamatan yang kurang baik kalau dibandingkan dengan Kembara
- Ruang meletak barang yang sempit
2) Kembara
Pros:
- Keadaan fizikal kenderaan yang tinggi serta dipacu empat roda (Kancil cuma dipacu di roda hadapan) memudahkan perjalanan ketika meredah jalan yang teruk serta cengkaman (traction) yang lebih baik ketika di atas jalan.
- Ruang meletak barang yang sedikit luas, bagaimanapun ruang dalaman sama sempit seperti Kancil.
Cons:
- Penggunaan minyak yang kuat (terutamanya model lama, sebelum didatangkan dengan enjin DVVT)
- Pecutan/prestasi yang agak teruk (rasa-rasanya kereta Proton Wira 1.5/Kancil 850 pun boleh memecut dengan lebih baik walaupun kereta Wira/Kancil cuma ada 3 gear ke hadapan banding dengan Kembara yg mempunyai 4 gear ke hadapan)
- Kos selenggara yang lebih mahal
1) Kancil
Pros:
- Kos selenggara dan alat ganti yang murah
- Pecutan dan prestasi yang lebih baik
- Kadar penggunaan minyak yang lebih rendah
- Senang meletak kenderaan terutamanya di kawasan yang sempit
Cons:
- Tahap keselamatan yang kurang baik kalau dibandingkan dengan Kembara
- Ruang meletak barang yang sempit
2) Kembara
Pros:
- Keadaan fizikal kenderaan yang tinggi serta dipacu empat roda (Kancil cuma dipacu di roda hadapan) memudahkan perjalanan ketika meredah jalan yang teruk serta cengkaman (traction) yang lebih baik ketika di atas jalan.
- Ruang meletak barang yang sedikit luas, bagaimanapun ruang dalaman sama sempit seperti Kancil.
Cons:
- Penggunaan minyak yang kuat (terutamanya model lama, sebelum didatangkan dengan enjin DVVT)
- Pecutan/prestasi yang agak teruk (rasa-rasanya kereta Proton Wira 1.5/Kancil 850 pun boleh memecut dengan lebih baik walaupun kereta Wira/Kancil cuma ada 3 gear ke hadapan banding dengan Kembara yg mempunyai 4 gear ke hadapan)
- Kos selenggara yang lebih mahal
tqvm jackson.
#4
Posted 31 March 2013 - 12:34 PM
QUOTE (mzulfekar @ Mar 25 2013, 11:31 AM) <{POST_SNAPBACK}>
tqvm jackson.
I'd prefer the Kembara. It has better visibility as you sit higher (you look down on others ), flooded road is not a problem , potted holes road is no issue, parking is even better than the Kancil (can park almost anywhere where cars can't go) and many more advantages than disadvantages.
Maintenance is almost the same as a Kancil. Go get the DVVT version. Better mileage and drivability.
My Kembara...almost anywhere also can.
#5
Posted 24 March 2014 - 11:06 PM
QUOTE (wing @ Mar 31 2013, 12:34 PM) <{POST_SNAPBACK}>
I'd prefer the Kembara. It has better visibility as you sit higher (you look down on others ), flooded road is not a problem , potted holes road is no issue, parking is even better than the Kancil (can park almost anywhere where cars can't go) and many more advantages than disadvantages.
Maintenance is almost the same as a Kancil. Go get the DVVT version. Better mileage and drivability.
Maintenance is almost the same as a Kancil. Go get the DVVT version. Better mileage and drivability.
can anyone recommend where to get a good DVVT auto (prefer ori spec n paint)? need one but no time to search around.